Waarom gebruiken we niet het hele jaar door de tijd die we als 'zomertijd' kennen?

Als zomertijd kunstlicht bespaart, waarom gebruiken we die tijd dan in de winter ook niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat dan in de winter de ochtenden te lang donker blijven en de kunstverlichting weer aanmoet. Dat doet het voordeel van de zomertijd (energiebesparing; het is een vinding uit de tijd van de eerste oliecrisis) weer teniet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn concrete plannen om de zomertijd/winterijd af te schaffen. De 'overblijvende tijd' zal de best mogelijke zijn: een compromis tussen de natuurlijke dag en de economische (werk)dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het (economische) voordeel zit hem er nu juist in dat de tijd een uurtje verspringt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat dit voor de winter niet opgaat. In de winter is het juist prettig als je bijv. niet om zeven uur, maar om acht uur de deur uit moet. De uren gebuikt kunstlicht zijn in de winter hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We moeten de winter zelf afschaffen, dan blijft er vanzelf alleen maar zomertijd over...