Hoeveel huishoudens in Nederland hebben geen mogelijkheid op een kabelaansluiting?

Ik snap dat met een zak geld de kabel naar je huis gegraven kan worden, maar ik heb het over huizen die op dit moment geen mogelijkheid hebben op een aansluiting.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb geen kabel noch glasvezel aansluiting
corzijlstra
12 jaar geleden
Maar is het technisch mogelijk om die aansluitingen aan te laten brengen?
Summo
12 jaar geleden
kijk eens hier. Niet direct een antwoord maar wel veel info
https://www.aansluitingen.nl/algemeen/

Het beste antwoord

in 1998 was Nederland koploper met het aantal kabelaansluitingen met 93% van de huishoudens. Een veel hoger percentage dan b.v. de VS met 69%.

Recentere cijfers zijn eigenlijk niet te vinden, en misschien is dat ook niet zo vreemd. Mogelijk is dat percentage nog iets hoger geworden in de jaren na 1998, maar al snel was er geen noodzaak meer dat het nog hoger zou worden. Al snel (ik schat rond 2001) was een kabelaansluiting niet meer noodzakelijk om prima TV te kunnen kijken.

Tot pakweg 1998 was het enige alternatief een spriet, en dat was nogal behelpen. Maar omdat internetproviders TV abonnementen gingen aanbieden (dus gewoon via je modem en telefoonaansluiting) en de komst van digitenne, was het niet interessant meer om lange kabels aan te gaan leggen naar afgelegen gebieden.

Het zou mij dan ook niet verbazen als het percentage huishoudens met een kabelaansluiting nu ook zo'n 93% is, of net iets hoger, maar dat het nu in veel gevallen "loze" dus ongebruikte aansluitingen zijn.