Waarom hebben veel westerlingen zo'n Gooise nep r?

Mensen in Oosten van het land spreken de eind-r gewoon niet uit net als de Duitsers en Engelsen....

Is het omdat jullie willen laten zien dat je kakkerrr bent of omdat je die r te lastig vind?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (8)

- ik schrok even ; ik wou mijn antwoord plaatsen was ineens de vraag weg. Gelukkig staat hij er weer en heb ik even kunnen kopieren.

Heel veel mensen kunnen de rollende R niet uitspreken. Niet alleen niet-nederlanders. Het is namelijk één van de lastigste letters om goed uit je strot te laten rollen. Vereist een vrij sterke tong en een goede ademsteun.

En lastige letters (de G is er ook één) hebben nog wel eens de neiging regionale verschillen te tonen. Waar vroeger echt niet kon, de brouw-r (de franse R ongeveer) is tegenwoordig officieel goed en hoeft bij spraaktherapie niet meer gewijzigd te worden.

En zo is er in het midden van het land ooit die ’ engelse’ r in gebruik gekomen, overigens alleen na van een klinker ; op alle andere plaatsen valt deze r onnatuurlijk en wordt vervangen door - meestal- de gebrouwde r. In Kinderen voor Kinderen zit maar één ´engelse´ R en zie dit in het woord voor. In kinderen is het meer een g.

Met kak heeft dat helemaal niks te maken, en het is ook geen nep-r. Plat Amersfoorts en Utrechts kennen ook de g-engelse r-combinatie. Ook niet met lastig vinden, want veel mensen kennen en gebruiken de rollende r wel, ook in die contreien. Het komt gewoon doordat de meeste mensen in die regio meestal zo spreken, en dat neem je over als kind. Zoals kleine Limburgertjes een zachte g aanleren (terwijl ze wellicht best Schegevingen kunnen zeggen), en kleine Noordhollandertjes naar skool gaan en met een skaar knippen. Gewoon dialect noemen we dat, en hoewel verschillend in verstaanbaarheid, is hier het een niet noodzakelijkerwijze beter dan het ander.

Dat over het algemeen ABN (dat eigenlijk nergens word gesproken, het was aanvankelijk het zo accentloos mogelijke Nederlands dat voor algemene communicatie werd gebruikt) hoger wordt gewaardeerd dan eender welke (!!) streektaal, accent of dialect, heeft natuurlijk te maken met het feit dat leren en reizen accenten vervagen en een teken zijn van ontwikkeling. Nog van voor het teevee-tijdperk natuurlijk, maar het effect is gebleven. Om overal in Nederland te worden verstaan is het zelfs noodzakelijk. De meest platte dialectsprekers vinden we dan ook in de regel niet in de meest erudiete kringen. Maar ' plat' Goois is daarmee zeker niet slechter of beter dan plat Amsterdams, Brabants of Sallands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zijn jullie, BTW? Ik kom zelf uit het Westen maar kom niet uit het Gooi.

Maar goed, ik spreek de "r" gewoon uit, omdat dat nodig is om een woord te zeggen. In mijn omgeving merk verder niks dat mensen de "r" op een kak manier uitspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, dat denken die oosterlingen echt he? Ik kwam als rotterdammer (en ik spreek *echt* rotterdams) in Twente en daar vonden ze mij bekakt praten:)

Whoehahahahaha dat had ik werkelijk nog *nooit* gehoord:):):)

Toegevoegd na 1 minuut:
en die nep r staat heus echt mijlenver van het echte rotterdams af hoor;) ik kan je geruststellen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotterdam ligt dan ook niet in het Gooi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook die jj's herken ik niet.... ben ik nou geschuffeld of?.... Gottegdam lijkt er al meer op:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je ken van mijn anneme datter maar 1 rotterdamse r is. En dat is de r :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoort hier dinge over me aksent die hep ik nog nooit gehoord zeg:)
Ik krijg ook wel eens commentaar op mijn r alsof die bekakt zou zijn, terwijl die niet bekakt maar Rotterdams is.

Dat wil zeggen: hij rolt (achter in de mond, niet voor op de tong) na een medeklinker en voor een klinker, en rolt niet voor een medeklinker en aan het eind van een woord. Mijn zanglerares heeft destijds nog een moedige poging gedaan om me dat af te leren, maar vergeefs.

Geen kak dus, in tegendeel, het is het laatste beetje plat Rotterdams dat in mijn abn is blijven hangen. In mijn oren klinkt het ook totaal anders dan dat kindewen-voow-kindewen-taaltje uit het Gooi.

Het is ook niet een kwestie van 'te lastig'. Het is gewoon hoe wij dit uitspreken. Dat is niet inherent beter of slechter dan in het oosten. Ik vraag ook niet aan iemand met een Limburgse 'g' of hij zich aanstelt of die 'g' te lastig vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Tomby;

Is voor een deel ook een modeverschijnsel. Net zoals in veel grote steden in de randstad de straattaal spontaan is opgekomen door de menging van culturen lijkt er nu een trend te zijn onder jongeren buiten de randstad om met die typisch Gooise 'r' te spreken. Gaat wel weer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thuis vindt men mij wat plat praten.
Bij mijn familie in Zeeland vinden ze mij een kakker.

Mijn vrouw zegt Melk Terwijl ik eigenlijk Melluk zeg.
Zij komt uit Haarlem.
ABN werd vroeger met name in Haarlem gesproken nu meer in Leiden en omgeving.

Wat voor de 1 kak is is voor een ander zijn manier van praten. in mijn omgeving hebben ze de neiging om de N niet uit te spreken en klemtonen anders te zetten. 15 kilometer verderop is dat weer heel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen uit het oosten slikken de N in.Het is al een beetje bijgetrokken maar dat zal komen dat een Tukker nu ook over de IJssel en verder gaat.En de stelling dat een Westerling een gooise nep r hebben komt misschien omdat er veel amsterdammers in dat luxe gedeelte Gooi zijn gaan wonen om ook effe vrij te kunnen zijn van al die touristen die apies komen kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overgenomen van de ouders waarschijnlijk!