Waarom kunnen Aziaten de letter "R" niet uitspreken?

En vervangen ze die door de "L"? Hebben ze een ander soort stembanden of andere anatomie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Dat heeft niet zozeer te maken met het wel of niet kunnen uitspreken, maar met het feit dat de klank R of L voor hen gelijkwaardig / dezelfde klank is. Ze horen het verschil of althans het betekenisverschil niet, en het betekent ook niks voor je. Zoals voor ons de v en de f inmiddels bijna geen klankverschil meer hebben, en steeds meer mensen een f als een v en een v als een f gaan uitspreken, en hoef je niet raar meer op te kijken als een jongere je vertelt dat hij dit weekend best wel feel veestjes heeft gehad.

In aziatische talen is de toonhoogte en variatie veel belangrijker. Zo horen wij westerlingen totaal geen verschil tussen pakweg 'ei' op normale en 'ei' op vragende toon, terwijl die twee voorden iets totaal verschillends kunnen betekenen. (" Waarom zeggen die westerlingen toch altijd konijn als je koffie bedoelen" ?, bij wijze van spreken).

Voel ook maar eens met je tong hoe dicht de (rollende) R en de L bij elkaar liggen. Het enige verschil is de lucht erlangs eigenlijk. Onze R lijkt ook vaak meer op een D, en het is moeilijk om te horen dat in het hardop uitgesproken kdentenbdood geen R zit (goeie oefening trouwens!)

Ze hebben beslist géén andere anatomie of stembanden. Een in Nederland geboren op opgegroeide Chinees zal net zo vloeiend Nederlands spreken als een in China opgegroeide blanke chinees kan spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Denk je nou echt dat verschillende mensen (rassen) verschillende stembanden hebben?? hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlanders kunnen niet de zachte D in het deens uitspreken. Dat wordt onherroepelijk ook een L.
Ik denk dat het te vergelijken valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet bekend, ik denk een ander klanksysteem of zo,

maar het is wel waarschijnlijk dat DAT de reden is dat ze zo boos worden als wij over hun 'elections' beginnen, dat die niet goed zouden zijn:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kunnen ze dat wel, maar ze hebben het nooit gedaan en dan is het heel lastig om dat voor de eerste keer te doen... Ze oefenen nooit en dan lukt het niet... Zo moet je het zien, dus geen chinese anatomie die anders is, maar gewoon ze hebben het nog nooit gedaan, en dat wat je nog nooit gedaan hebt, hoe moet je dat doen?