waarom is een ziektekostenverzekering verplicht ?

Voor sommige mensen wel handig.
Maar stel dat je miljonair bent, dat kun je alles zelf betalen waarom mag dat niet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Er is voor gekozen om dat met een verplichting te doen... Iedereen moet iets verdienen om aan de ziektenkostenverzekering mee te doen... Het wordt dus niet geheven op de inkomstenbelasting, maar door een verplichte bijdrage...

Die moet dan wel door iedereen gedragen worden, wil het kunnen werken... zodoende...

Dat geldt dus dan ook voor een miljonair... Wie zegt mij dat een miljonair rijk is, als je 3 miljoen schuld hebt, dan ben je toch ook miljonair of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Goede vraag; precies het antwoord weet ik niet.
Wel kunnen soms kosten heel hoog oplopen. Hoger dan je zou verwachten.
Maar wanneer je miljonair bent kun je er voor kiezen alleen een basis pakket te nemen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je snelle antwoord. Maar wat moet je met een basis pakket als je alles zelf wilt betalen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het verplicht is gesteld omdat anders mensen die het niet zelf kunnen betalen als er wat gebeurd -maar een verzekering te duur vinden en daar op willen gaan besparen- iets overkomt we er met z'n allen voor opdraaien.
Het is verplicht omdat die miljonair ook failliet kan raken, en ook al ben je rijk een tijdje privekliniek, privebehandeling enz. kost al een vermogen maar daar heeft deze rijke stinkerd dan een keus in en zal zijn bedrag daar ook naar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lora,heb je een idee waar de uitdrukking "rijke stinkerd" vandaan komt? Heeft niets met deze vraag te maken,maar ik ben nieuwsgierig naar je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stinken, stank, stinkend rijk. Je moet niet altijd zoveel kritiek hebben op anderen valt me regelmatig op . Je weet best wat ik met deze opmerking bedoel. Die persoon heeft er hard voor gewerkt en net zoveel recht op ziektekosten als ieder ander. Maar kan wel je eerlijkheid waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was NIET als kritiek bedoeld,je gaat nu wel erg kort door de bocht! Ik vroeg dit omdat ik toevallig gisteren de verklaring hoorde waar de uitdrukking :rijke stinkerd vandaan komt,dat was de achtergrond van mijn reactie! Hier komt toch de uitleg:Vroeger werden arme mensen op het kerkhof achter de kerk begraven,maar rijke mensen in de kerk in een soort grafkelder, waar geen zand over heen ging. Na verloop van tijd begonnen ze te ontbinden,wat in de kerk een vreselijke stank veroorzaakte1 Dat was het wat ik je wilde vertellen en niets meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry ik nam inderdaad de bocht veel te kort, maar vatte het echt heel anders op. Nu je het hebt uitgelegd begrijp ik het. Jij schrijft rijke stinkerd en daarachter heeft niets met de vraag te maken. Ik had het opgevat dat mijn antwoord zo slecht was, en ik een rijke stinkerd niet kan waarderen. Toch leuk dat je me het hebt uitgelegd en kan er nu harteljk omlachen. De Nederlande heeft zoveel woorden die je weer anders kan omschrijven en in een andere vorm kan gebruiken.. Zo de lucht is weer geklaard, en hoop dat je mijn excuses aanvaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
En natuurlijk is onze samenleving wel ooit een beetje zo opgebouwd dat de "sterkeren" bij dragen aan het vangnet voor de "zwakkeren".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nogmaals vanwege dat solidariteitsbeginsel. Niemand leeft op een eiland (nouja, wellicht die ene miljonair), en in een samenleving die we met elkaar maken moeten we ook samen de verantwoordelijkheid voor elkaar willen nemen. Dat hoef je niet te overdrijven (ik ben geen pure socialist), maar een beetje niet alleen maar ikke ikke ikke is noodzakelijk voor een leefbare samenleving.

Ziektekostenpremie is deels een vast bedrag en deels inkomensafhankelijk. Juist de solidariteit van de miljonairs hebben de minst welvarenden (die hun hele leven nog geen maand ziekenhuis bij elkaar zouden kunnen ophoesten maar relatief wel het vaakst ziek zijn) heel, heel hard nodig.

Overigens zal een beetje miljonair naast de door de basisverzekering gedekte kosten zijn reservepotje gerust aanspreken om eerder, sneller of door betere mensen (?) geholpen te worden, en dat is natuurlijk zijn goed recht. Net zoals hij danwel een absoluut groter bedrag zal bijdragen, maar dat niet per se relatief ook evengroot of groter bedrag is.

Dat kunnen Jan Modaal, Jan met de Pet en Jan L*l misschien wel niet helemaal eerlijk vinden, maar echt waar , veel eerlijker / egaler verdeeld dan in Nederland zul je het vermoedelijk op de hele wereld nauwelijks vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de enige manier om het ziektekostensysteem zoals we dat in NL hebben (particulier verzekeren) betaalbaar te houden het verplichten ervan is. Zowel voor de verzekeraars als de verzekerden. als je dat niet doet, dan krijg je (zoals in de VS, wat Obama nu wil aanpakken) dat alleen mensen met verhoogde risico's zich verzekeren, waardoor de premies heel erg omhoog gaan, en waardoor mensen die onverwacht toch in het ziekenhuis terecht komen vaak niet verzekerd zijn (en dus niet of minimaal geholpen worden!)

En er komt nog een stuk gelijkheidsbeginsel bij kijken; als een miljonair er voor mag kiezen om zich niet te verzekeren (terwijl hij die 100 euro per maand echt niet zal missen), waarom dan een minimuminkomen (waar het elke maand een best bedrag is) niet?

Daarom dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om er zeker van te zijn dat het word betaalt. Jij kan wel miljonair zijn, maar als je met spoed word opgenomen in het ziekenhuis, kunnen ze dat niet controleren.
Omdat het voor iedereen verplicht is, weten ze zeker dat het word betaalt, dus is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is omdat de(financieel) sterken ook voor de zwakken meebetalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die miljonair zal eerder een peperdure verzekering hebben dan geen. De verzekering haalt namelijk ook het hele administratieve deel weg (of iig een flink deel daar van) en wanneer je zelf op apegapen ligt kan je niet even een handtekening zetten voor bepaalde rekeningen die toch voldaan zullen moeten worden. Een ziekenhuis heeft ook geen ongelimiteerde geldvoorraad om de behandeling voor te schieten tot de patient of nabestaanden een keer de behoefte voelen te betalen.

Vooral dat laatste is een probleem. Wanneer de patient overlijd zouden de nabestaanden ineens een rekening moeten betalen waar ze zelf niet voor hebben gekozen. Je laat dan ziekenhuizen achter met enorme rekeningen die misschien ooit na jaren rechtszaken wel betaald zullen worden maar ondertussen zit de instelling wel met flinke onbetaalde rekeningen. Daarbij zit je ook met de situatie dat wanneer iemand bewusteloos is je nog moet afvragen wie verantwoordelijk is voor de rekening wanneer een ander de beslissing maakt voor een dure ingreep.

Daarbij zit het zorg stelsel behoorlijk complex in elkaar. Een deel van de rekening gaat via de collectieve lasten, een deel via de belasting, een deel via de verzekering en een deel word door de ziekenhuizen verrekend over verschillende patiënten (je kan bv een rekening krijgen van een procedure die je niet hebt ondergaan maar wel standaard wordt berekend in een standaard behandel pakket; kijk je afrekening er maar eens op na). Dat is allemaal bedoeld om het Nederlandse systeem betaalbaar te houden en de lasten zoveel mogelijk te verdelen. Medische zorg is namelijk echt ontzettend duur.

Daarbij kan ook die miljonair tegen rekeningen aanlopen die hij niet kan betalen (daarbij zit het meeste geld van rijke mensen niet in spaarrekeningen maar in beleggingen en is dus niet direct opvraagbaar) of in financieel moeilijke tijden komen. Daar komt nog bij dat als die miljonair in bv de VS (de meeste mensen die het zich kunnen veroorloven gaan graag naar het buitenland) een ongeluk krijgt hij zonder verzekering echt naar een free clinic wordt afgevoerd en dan mag hij als hij bij bewustzijn is zelf wel vertellen dat hij de rekening van een duur kwalitatief beter (free clinics hebben geen geweldige apparatuur en onderbetaalde artsen) ziekenhuis kan en wil betalen. Toch een situatie die je wil voorkomen als je toch genoeg geld hebt. Zeker met het Nederlandse stelsel dat in vergelijking met bv de VS heel royale vergoedingen bied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je mensen de keuze geeft ga je idd al snel naar een systeem zoals in de VS met peperdure verzekeringen die vaak maar beperkt vergoeden (een paar dagen intensive care bijvoorbeeld ongeacht medische noodzaak) en juist de minima slachtoffer worden.
Het is een collectieve verzekering. Met name omdat niet iedereen miljonair is
Simpel uitgelegd. Iedereen betaalt premie, die premie gaat in een grote pot en daar worden alle kosten uit betaald.
Dit is de wet die hiervoor bedacht is en volgens mij een goede manier, mits iedereen betaald en mensen niet denken ik kom toch nooit bij de dokter ik betaal niet, of als ik bij de dokter kom dan helpen ze me toch wel, dat moet een dokter immers daarvoor heeft hij een eed afgelegt. Want dan gaat voor iedereen dus de premie omhoog want dan gaat er meer uit de pot dan erin komt
Dus is gewoon de wet en er is niet 1 uitzondering te bedenken waarom je niet zou hoeven te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is alleen een probleem voor mensen die hun premie niet kunnen betalen.

En omdat ook zij geholpen moeten worden als ze een ziekte krijgen of gewond op straat liggen, moet iedereen dus verplicht verzekerd zijn.

Anders betaalt de rest voor die paar mensen (je kan ze niet op straat laten liggen) die niet willen betalen.