Waarom kijken sommige mensen neer op anderen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scherpe opmerking:)

Het beste antwoord

Dit is het soort vragen waar ik heel veel moeite mee heb omdat ik me niet kan verplaatsen in de belevings wereld van mensen die dit soort dingen doen.
Maar ja soms is het wel heel duidelijk dat het een soort van zelfbescherming is omdat ze zich aangevallen voelen of hun waarde hoog proberen te houden tegenover anderen op een negative manier.
In andere gevallen waar ik die reden niet zie vraag ik me soms af of het niet gewoon pure gemeenheid is en arrogantie.
Of honger naar en genieten van de macht anderen te klein te maken direct of via anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Hoe kun je anders dan neerkijken op anderen, als je jezelf meer en hoger voelt dan anderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het zo werkt:
Historisch gezien zou het zo kunnen zijn dat er diverse standen zijn. Van de adel tot het klootjesvolk en de paupers. In de huidige tijd is dit beeld volledig achterhaald.
Als jij anderen als minder ziet, doet dat iets met het eigen gemiste gevoel van eigenwaarde.
Wie zelf voldoende eigenwaarde heeft vanuit zijn eigen "zijn" heeft neerkijken op een ander niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kijken neer op andere mensen omdat ze zichzelf heel wat voelen, maar iedereen heeft zijn gebrek.

Je kan ook op iemand neer kijken omdat ze minachting voelen voor iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Egoisme en overschatting van hun zelf.

Toegevoegd na 37 seconden:
Of ze moeten heel lang zijn ;-) maar dat bedoel je vast niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sommigge het een beetje hoog in de bol hebben,en denken dat ze meer zijn,maar dat is niet zo,doen zich beter voor dan dat het lijkt,we zijn allemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat (de meerderheid van) de mensen die neerkijken op anderen, de personen zijn die vroeger ontzettend onzeker over zichzelf waren en erg onder druk stonden van bijvoorbeeld hun ouders om veel te presteren en hogerop te komen. Vaak vonden ze het dan niet eens leuk om zo hard hun best te moeten doen en zoveel te moeten bereiken.

Waarom zij dan later neerkijken op degenen die misschien een minder hoge functie hebben, of wat er dan ook 'minder' zou moeten zijn aan iemand, is het voor de gek houden van henzelf dat ze trots en blij zouden zijn met hetgene zij bereikt hebben. Wellicht zitten zij die avond dan thuis zonder vrouw die van hen houdt, met enkel maar hun belangrijke papiertjes, zonder er geluk en liefde op na te houden.

Ik merk erg dat de mensen die een hogere functie hebben en/of meer hebben behaald, die wel ontzettend aardig en vriendelijk en gezellig zijn tegen zogenaamde "minderen", er uit zichzelf keihard voor hebben gewerkt om te bereiken wat zij willen, hun dromen en passies volgen.... heel ander soort mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen kijken op anderen neer om zichzelf naar boven te halen.zo hoeven zij hun eigen "fouten"niet te zien en is de aandacht verlegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben weinig zelfvertrouwen en proberen dat enigzins op te krikken door te bedenken dat ze in ieder geval niet zo dom/lelijk/arm/slechtgekleed/onopgevoed enz. zijn als anderen.
Andere mensen hebben zo weinig zelfvertrouwen dat ze er last van hebben als anderen hen dommer/lelijker/armer/slechter gekleed/slechter opgevoed vinden.
Het gelukkigst ben je als het je allemaal geen bal interesseert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze superieur zijn! Althans dat denken ze,maar in mijn optiek zijn het mensen die geen realiteitszin hebben! Op hun nummer zetten helpt ook al niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het vergaren van geluk.

Stel je bent beter als een ander. Die ander voelt zich slechter. Die ander voelt zich minder gelukkig. Jij bent dan gelukkiger dan die ander.
Zolang er iemand ongelukkiger is dan jij, ben jij gelukkiger.

Door mensen onder je te plaatsen, dwing jij jouw gelukkig zijn af.
In ieder geval jouw perceptie van geluk.

Lees "jij" is diegene die op mensen neer kijken.

----
Is geluk af te meten aan een ander zijn geluk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen denken dat ze meer zijn, dan zijn ze zielig in mijn ogen. Mij is altijd verteld dat je uniek bent,dus ben jezelf beter dan wie dan ook