Wat is een mooie tijd om op te stappen, na een etentje met onbekenden?

ik ben te eten uitgenodigd bij een collega, die nog thuis bij haar ouders woont.
die ouders zijn leeftijdgenoten, en we hebben raakvlakken, dus ik verwacht dat het gezellig zal zijn.
maar, wanneer ga je volgens de etiquette weg?
of kijk je hoe de avond zich ontvouwt?
om 18.00 uur gaan we meteen uit het werk naar haar toe.

12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je niet aan etiquette houden, je voelt zelf 9 van de 10 keer het moment wanneer zij er genoeg van hebben (even grof gezegd) en wanneer het voor jou mogelijk is om weg te kunnen.

Het beste antwoord

Ná 't kopje koffie/thee als afsluiting van het diner kan een moment zijn. Maar het kan natuurlijk als er positieve 'raakvlakken' zijn, best wat later zijn/worden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk krijg je nog een tas koffie aangeboden. Daarna (maximaal een uurtje na de koffie) zou ik voorzichtig aanstalten maken om te vertrekken, hoe gezellig het ook mag zijn. Vele malen beter dan dat zij op de klok gaan kijken met de gedachte: Wanneer vertrekken ze nu weer? Neem dus zelf tijdig het initiatief om op te stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe langer ik erover nadenk hoe lastiger het wordt.

Ben je heel strikt stap je (maar dat is al genoemd) een redelijke tijd na de koffie op (ik zou zeggen na ongeveer een half uur)

Maar is het vreselijk gezellig ben mogelijk zowel jij als zij daarover teleurgesteld en ontzeg je je een gezellige avond

ECHTER, alleen kijken naar de signalen is geen garantie dat je het goed doet.

Er zijn gewoon mensen die als je zegt, goh ik stap maar eens op, VOL overtuiging roepen , ach nee, kom neem nog een koffie en die dan TOCH hopen dat je weigert en gaat.

Als je daar naar de signalen luistert blijf je dus langer dan zij willen (en dat is hun eigen schuld maar ok)

Als je op redelijke voet staat met de collega, zou je (ruim) van te voren eens neutraal kunnen vragen: Hoe gaat het meestal bij je ouders, wordt het vaak laat na een etentje of niet.

Als het antwoord is: nee hoor ze liggen graag om 10 uur in bed weet je precies waar je aan toe bent, en ook als het antwoord is: o nee joh meestal ga ik zelf naar bed en feesten zij door, weet je hoe het zit.

En met alles ertussenin kun je schatten waar de kans groter op is, dat je te VROEG of te LAAT vertrekt
12 jaar geleden
Als je merkt dat de conversatie moeilijk wordt kan je altijd zeggen:
'Ik moet naar huis om de hond uit te laten.'Alleen als je een hond hebt natuurlijk.Maar blijf tot een uurtje na het eten, anders denken ze dat je enkel voor het eten gekomen bent.
http://www.chow.com/food-news/54146/boy-its-getting-late/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wordt er nog koffie (of thee) aangeboden na het eten. Daarna merk je wel dat het tijd wordt om op te stappen. Een ander teken is, als jou niets meer aangeboden wordt, of in de trant van: zal ik nog eens koffie/thee zetten??
Dan is het tijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen na de koffie.