Waarom hebben sommige woningen in Duitsland naast de voordeur allemaal jaartallen met krijt getekend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Dit wordt met Driekoningen gedaan.

uitleg is hier in een blogje te lezen: http://home.kole.info/ettje/pivot/entry.php?id=193

Toegevoegd na 2 minuten:
Vaak zie je in Duitsland boven de deur de eerste letters van hun namen en het jaartal geschreven staan, C+M+B 2007, om het huis te beschermen tegen de machten van het kwaad. Elk jaar op het feest van Driekoningen 6 januari wordt het jaartal aangepast.

Toegevoegd na 3 minuten:
de namen van de koningen waren: Balthasar, Caspar en Melchior
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig ; fantastisch, topvraag !! Ik heb me dit namelijk net toevallig gisteren afgevraagd toen we bij ons (potentiele) nieuwe huis kwamen kijken, waar naast de deur een hele rij van die mysterieuze codes zagen (waarvan de letters c.m.b. inderdaad onderdeel uitmaken, en diverse A/ tjes. De makelaar EN de huidige bewoner wisten het niet, en wij konden ook niks nuttigs bedenken.
En dan komt het niet eens in me OP om het hier te vragen he ??
Supervraag, topantwoord ; bedankt !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
graag gedaan, Marleen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling. Dit soort "tekens" heb ik ook in andere landen (ondermeer in het katholieke Polen) vaak op de deur gezien. Is vzv ik weet vooral een katholieke gewoonte.
Overigens is in Polen een K geschreven (Kaspar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Marleen.

Andere antwoorden (1)

Dat wordt er met Sint Maarten door de kinderen op gezet als ze bij je langskomen. Het weghalen betekent ongeluk, dus laten de mensen het staan. Binnenkort komen er dus weer nieuwe....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,maar wat betewkenen de jaartallen en teksten en waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het minnetje is niet van mij!
paulus811
14 jaar geleden
Jeetje, ik was helemaal overtuigd dat dit met belasting te maken had en ik gaf een minduimpie. Blijkt wat je zegt wel waar te zijn....ik schaam me kapot, dus wie zet het even recht bij nieuwsgierig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ikke!
paulus811
14 jaar geleden
Danke schön!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het klopt niet dat dit met st maarten gedaan word, driekoningen is de juiste tijd