Nee, het is zeker niet noodzakelijk. Er zijn sowieso mensen die liever alleen zijn, die zelfstandig in het leven staan en dat prettiger vinden dan een relatie. Net als mensen met een relatie zullen ook zij ups en downs mee maken. Dus geen enkele vorm van leven geeft een garantie op een gelukkig leven.

Begin er mee om gelukkig te zijn met jezelf. Met hoe je bent en wat je voor anderen betekent. Als dat in een relatie is, dan is dat mooi, maar zeker geen noodzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi geschreven +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, helemaal waar. Wie niet gelukkig is met zichzelf kan ook nooit volledig gelukkig worden met een ander omdat hij steeds bevestiging zal (moeten) zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gootje08: precies, veel mensen zitten zo ook in een relatie. Een soort van sterke (niet gezonde) afhankelijkheid van de ander.

Andere antwoorden (15)

Nee, ik ken genoeg gelukkige mensen zonder relatie. het is een simpel pricipe: als je in je eentje niet gelukkig kan zijn kan je het ook niet met zijn tween.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Ik ken mensen die hartstikke gelukkig zijn, maar geen relatie hebben. Mischien is het nog niet de juiste fase voor deze mensen, of willen ze nog even lekker vrij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is wel noodzakelijk om gelukkig in een relatie te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, een hoop mensen zijn ongelukkiger door hun relatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee een relatie zou wel iets toe moeten voegen in je leven,naast je eigen leven.En tja gelukkig zijn ben je niet 24 uur per dag vind ik ,dat zijn momenten.Net zo als je geen relatie zou hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zeker niet, je bent gelukkig als je tevreden bent met je leven. En daar hoort niet altijd een partner bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, geld wil ook wel helpen;)
En de invulling van geluk is voor iedereen weer anders.
Een goede vriendschap lijkt mij een geschikte vervanger voor een relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, Ik ben heel gelukkig al heb ik op dit moment geen relatie.
Wat niet uit zal sluiten dat ik een relatie aan zal gaan als de ik de voor mij juiste persoon tegenkom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee... gelukkig ben je als het gelukken wil... Als het lukt, dan ben je gelukkig... En het lukt ook heel goed zonder partner, dus je kunt gelukkig zijn zonder partner...

Maar komt niet zo vaak voor dat men gelukkig is zonder relatie en dat beide partners in een relatie heel gelukkig zijn komt minder vaak voor dan je denkt... Als je geen relatie hebt, dan denk je dat iedereen die wel een relatie heeft wel gelukkig is...

Het is niet noodzakelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Nee natuurlijk niet, anders zouden er heel veel ongelukkige mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Gelukkig zijn" is een emotie die lastig is te doorgronden. Wanneer ben je gelukkig? Einstein heeft ooit eens aangegeven ca. 5 minuten van zijn leven het moment van gelukzaligheid te hebben gevoeld.

Misschien voel je je nu gelukkig maar denk je daarnaast nog aan de afwas die je moet doen. Is dat een gelukkig gevoel of een afleiding?

Leuke vraag maar antwoord geven is moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geluk is pas geluk als je het kan delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een relatie kan een toegevoegde waarde aan je leven zijn. Maar in sommige gevallen ook een last.
Geluk en gelukkig zijn bepaal je zelf.
Jij bent de baas over je eigen geluk.
Als je je nu ongelukkig voelt als je geen relatie hebt. Zou je meer naar de positieve kanten van het vrijgezellige leven moeten kijken, en kan je daarin ook je geluk vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al vaker gesteld.
Nee, het hebben van een relatie is niet noodzakelijk om gelukkig te zijn (gelukkig niet).
Ik zeg meestal maar: Ik heb gelukkig geen relatie. Ik ben vrij om te gaan en staan waar en wanneer ik wil. Hoef met niemand rekening te houden, niemand hoeft met mij rekening te houden. Ik vind het eigenlijk wel prettig zo.

Eén uitzondering... oudejaarsavond is altijd wel vervelend, vooral het moment dat het 12 uur wordt en iedereen altijd eerst zijn/haar partner om de hals vliegt en jij als single daar dan eerst even verloren bij staat... Maar goed, dat zijn slechts 5 minuten op een heel jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan vier je oud&nieuw toch enkel met vrijgezellen? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm.. zou een idee zijn. Enig nadeel is dan dat ik oud en nieuw moet vieren met allemaal onbekenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft geen nadeel te zijn ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja... Nee, toch bedankt.
Zit er wel eens over te denken gewoon te zorgen dat ik op vakantie ben met die periode, dan zit je weliswaar ook met onbekenden, maar dan ken je ze al een hele week :)
Zoals de anderen al schreven: het is niet noodzakelijk. Soms is single zijn zelfs te prefereren. Dan ben je je eigen baas en kan je lekker doen wat je wilt. Maar soms is sámen zijn juist prettiger, bv als je naar een theater/concert gaat, op je verjaardag, Kerstmis, oud en nieuw. Maar dat kan je ook met kennissen of vrienden beleven en is een relatie dus ook niet echt noodzakelijk.
En dan, wanneer ben je gelukkig; op welke momenten bedoel ik. Ik persoonlijk als ik heel mooie muziek hoor of als ik geniet van een landschap, zonsondergang, stadswandeling in een mooie oude stad, schilderij; als ik een heel mooi boek lees; als ik lekker zit te computeren; als ik een echt mooie film zie; als ik me met mijn kat bezig houd en hij snapt wat ik bedoel; als mijn planten het goed doen en mijn zorg belonen met bloemen of nieuwe loten. Ik hoef geen dure kleding of sieraden om gelukkig te zijn, noch vakanties in verre landen. Míjn kinderhand is gauw gevuld hoor en daar heb ik mijn relatie niet voor nodig. Wel is het zo dat ik van sommige dingen meer geniet met hem samen. Ik zie mezelf bv nog niet zo gauw alleen gaan picknicken, barbecueën, lekker uit eten gaan. dansen. Kan wel, maar is niet leuk, dus soms is een relatie leuker dan alleen zijn, maar niet noodzakelijk om gelukkig te zijn.