Waarom zeggen veel vrouwen ''Alle mannen zijn hetzelfde ''?

Ik hoor dit regelmatig voorbij komen . Maar de vrouwen die dat zeggen kennen toch niet ''alle'' mannen ? En als dat wel zo is dan mag ze zichzelf geen vrouw noemen.. Maar snap de uitspraak niet zo en wat er mee bedoeld word.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

De meeste vrouwen die dit zeggen bedoelen dat op precies dezelfde manier als mannen die zeggen:

ALLE vrouwen zeuren......

Natuurlijk zijn niet alle mannen gelijk of zeuren alle vrouwen.

Het is een soort overdreven reactie op iets, (meestal iets negatiefs), als een vorm van afreageren.

Dus de ene vrouw roept: alle mannen zijn ook hetzelfde (en dan bedoelt zij: ze gooien hun sokken nooit in de was) en de buurvrouw beaamt dat hartgrondig maar zij denk eraan dat HAAR man altijd vergeet het afval buiten te zetten (om maar een paar "standaardklachten" te noemen).

Daarna gaan beiden tevreden (meestal) weer gezellig terug naar hun eigen man.

Het is een vorm van afreageren maar ik moet wel toegeven: het kan als een rode lap op een stier werken op de andere partij.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er wordt enkel mee bedoeld dat er veel overeenkomsten zijn in kenmerken die de meeste mannen hebben.
Ik ben het met je eens dat zeker niet alle mannen hetzelfde zijn. Er zijn erg veel verschillen, maar het grootste deel van de mannen houdt van voetbal, van auto's en noem zo nog maar een paar cliché's.
En veel mannen hebben niets met het huishouden bv. Als je dan bedenkt dat veel vrouwen klagen over hun man, dan snap je misschien dat tijdens dat klagen over en weer vaak deze zelfde eigenschappen worden genoemd en dan LIJKT het al gauw alsof alle mannen hetzelfde zijn.
Daarmee is het gelijk een soort van troost dat je beter bij je eigen man kunt blijven, omdat je toch niets beters kunt vinden.

Het blijft algemeen gepraat en is uiteraard totaal niet waar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoelen vrouwen dit als ze dat zeggen:

"Ik had hoop dat ik nu eens eens een man zou treffen die me niet tegen zou vallen, maar ook deze man heeft (dezelfde) fouten. Ik ben weer teleurgesteld en baal ervan dat ik weer hoop had dat hij anders zou zijn.
Misschien was het stom van mij te hopen dat deze man anders zou zijn. Weet je wat: ik ga dat niet meer hopen en om mezelf te beschermen ga ik er bij de volgende man vanuit dat hij ook (dezelfde) fouten heeft.
Dus: alle mannen zijn hetzelfde"

Natuurlijk kent iemand niet alle mannen. Ze heeft alleen de hoop opgeven (tijdelijk) om een man te vinden die niet tegenvalt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de duidelijkheid: ik ben het hier totaal niet mee eens.
Er zijn heel erg veel verschillende mannen en het is seksisme om alle mannen over een kam te scheren.

Ik probeerde alleen duidelijk te maken wat er volgens mij door iemands hoofd gaat als ze dat zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk bv. ik heb in mijn hele leve 15 vriendjes gehad (best weinig toch?) en ze waren allemaal hetzelfde ze namen me mee naar de bios en gaven me bloemen maar ze makten het op een dag allemaal uit (ik had het trouwens met 2 uitgemaakt) maar er wordt bedoeld dat veel eigenschappen hetzelfde zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik een wat minder beschaafd antwoord heb,
maar...ik denk dat er veel vrouwen het volgende bedoelen

"Alle mannen zijn hetzelfde...ze denken maar aan 1 ding...en dat is seks "

Even voor de zekerheid...ik denk daar niet zo over hoor !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zo wat een zegswijze waarmee vrouwen bedoelen dat er bepaalde eigenschappen zijn die je bij (nagenoeg) al HAAR mannen (of alleszins alle mannen die ze gekend heeft of nog kent) ziet. Welke eigenschappen dit zijn hangt af van de eigen interpretatie. Als een vrouw bv. telkens weer in de steek gelaten wordt, en ervan uit gaat dat dit helemaal aan haar partner ligt, kan ze dat zeggen. Idem als ze vaak bedrogen werd door verschillende partners, telkens weer een sloddervos ontmoet, of een koele kikker, of een alcoholist, of iemand die haar voor alles laat opdraaien thuis enzovoort
Het gaat er dus om dat de vrouw die het zegt een aantal keer dezelfde ervaring had met verschillende mannen, hiervan de schuld op die mannen schuift en dan zegt "zie je wel hoe een slachtoffer ik ben, alle mannen zijn hetzelfde".
En als haar omgeving haar gelijk geeft zal haar manbeeld op de duur zodanig misvormt zijn dat ze gewoon diezelfde eigenschap op alle mannen projecteert (dus DENKT dat ze zo of zo zijn en dit ook zo waarnemen (terwijl het daarom niet waar is bij die bepaalde man)).