Kun je afloop van een periode grafrecht er voor kiezen het graf leeg te halen en de restanten te laten cremeren?Zijn daar hoge kosten aan verbonden?

Toegevoegd na 33 minuten:
En is er nog wat te cremeren als het graf er al 20 jaar ligt? Er zal toch wel veel vergaan zijn inmiddels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het eerste deel van je vraag : ja, dat mag / kan.
De kosten zijn zo openbaar op het internet niet te vinden ; daarvoor kun je het beste contact opnemen met het crematorium in je buurt / diverse crematoria, om te vragen OF ze het doen (ik weet niet of alle crematoria deze mogelijkheid aanbieden) en wat het kost.

Die kosten zijn natuurlijk ook sterk afhankelijk van wat je er allemaal nog omheen wilt laten doen ; een dienst, een kaart, een ceremonie, de crematie, alles zal afzonderlijk in rekening kunnen worden gebracht.
Normaliter kost alleen de crematie zelf al rond de 1000 euro, maar dat kan bij het cremeren van de resten uit een gedolven graf beduidend anders zijn. Ieder crematorium echter zal je dit middels een telefoontje kunnen meedelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
p.s. Wacht niet tot de grafrechten volledig zijn afgelopen : in dat geval is de gemeente de ' eigenaar' van het graf en de daarin aanwezige resten, en mag naar eigen believen op- en herbegraven of cremeren. Daar zijn geen kosten aan verbonden, maar je hebt er ook niets meer over te vertellen - al kun je wel toestemming proberen te krijgen, maar dan zijn de kosten weer voor jezelf.
Zolang je grafrechten betaalt heb je juridisch zeggenschap over graf en inhoud - binnen de wet uiteraard.

Toegevoegd na 22 minuten:
Of er nog iets te cremeren valt is afhankelijk van verschillende omstandigheden ; de kist en of het lichaam eventueel gebalsemd is , de temperatuur, de vochtigheid van de grond, het bodemleven ; eigenlijk kun je dat niet precies bepalen. De eigenaar/beheerder van de begraafplaats zal het wel ongeveer weten voor zijn begraafplaats.

Beenderen kunnen in theorie duizenden jaren intact blijven, maar na 20 jaar in gezonde Hollandse bodem zullen de restanten toch signifikant in hoeveelheid hebben afgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen vlak voor een dood een intensieve chemokuur hebben gehad, kan het goed zijn dat de overblijfselen na 20 jaar nog lang niet vergaan zijn... Eigenlijk zou het sowieso beter zijn deze mensen na hun dood te cremeren, aangezien ze eigenlijk chemisch 'afval' zijn (chemisch verontreinigde overblijfselen klinkt wellicht beter).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ziet dat je een kapotte spaarlamp bij het chemisch afval moet brengen, is het vrij onlogisch dat je mensen (en dieren niet te vergeten!) met zwaar giftige stoffen in hun lichaam zomaar in de aarde mag begraven (grond-/drinkwater!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In +49 mag het raar genoeg nog wel. Ook dieren. Een (huis)dierenarts vertelde me het eea over. Dat bv. de as van bv. chemo honden allerlei kleuren hadden (soms groen of roze ipv grijs). Wellicht dat het in NL al wel verboden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Domtic ; dat valt wel mee hoor. Je metabolisme breekt de meeste van die stoffen - zoniet alle op den duur - gewoon af, en die zijn al lang en breed in het milieu terecht gekomen (zoals alle uitgepieste medicijnen eigenlijk) waardoor het lichaam zélf niet meer zo ernstig verontreinigd is. Als de chemische (en vaak ook natuurlijke) werkzame stoffen niet uit ons lichaam zouden worden afgebroken, zouden mensen nooit chronisch een leven lang medicijnen hoeven slikken ; dan zou één pilletje voor de rest van je leven volstaan. Niet dus. Hooguit wanneer er nog acuut veel chemicalieen in het lichaam aanwezig zijn, zou je daar iets van kunnen merken. Maar bij leven waren die uiteindelijk OOK gewoon in het milieu terecht gekomen, net als bij begraven.