Wat is de economische drempel van zelfmoord ?

Mensen die succesvol zijn in de Westerse kapitalistische samenleving verliezen door de kredietcrisis soms alles wat ze bezitten. In de dertiger jaren tijdens de Depressie hebben veel mensen zich van het leven beroofd. Maar vergeleken met hoe mensen nu vaak leven in de armste derde wereld landen , hadden ze het nog steeds relatief goed.

Is er een verklaring voor de verminderde overlevings drang van de westerse mens die alles verliest ?

Toegevoegd na 3 minuten:
Als iemand alles verliest kan hij in het westen nog steeds overleven door gebruik te maken van bijv. gaarkeukens , daklozenopvang of hulp vanuit voedselbanken en kerken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraagsteller gaat uit van de veronderstelling dat zelfmoord een relatie heeft met een economische verslechtering van de betrokkene.
Dat is maar in een beperkt aantal gevallen aan de orde. Zelfmoord heeft veel meer te maken met emotionele verslechtering en uitzichtloosheid, en economische situatie kan daar misschien deel van uitmaken. Maar om te stellen dat dit de hoofdreden is gaat te ver. Ook rijke, economisch succesvolle mensen nemen afscheid van het leven omdat ze het niet meer zien zitten.

Wat er in de dertiger jaren gebeurde was inderdaad toe te schrijven aan de economische verslechtering, alleen dan niet strikt voor de betrokkene zelf: het was voornamelijk het gevoel dat je niet meer aan je verplichtingen jegens anderen kunt voldoen die maakt dat je er uit stapt. Dan is het verlies van trots en het verlies van eigenwaarde de grote boosdoener.

Het verschil met de derde wereld landen is dan toch dat er geen sprake is van het verlies van trots en eigenwaarde: je hebt altijd al die status gehad en maakt daar gewoon het beste van.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord +10

Andere antwoorden (8)

Het gaat niet om het verlies van geld, het gaat om verlies van trots wat ze de das om doet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Goldenten;

Ik denk dat zelfmoord als gevolg van economische problemen niet tot een simpel rekensommetje terug te brengen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfmoord heeft meestal niet te maken met al die zaken die in je vraag worden omschreven.
Uitzichtloosheid is een subjectieve zaak.
Ik ontmoette mensen overal ter wereld waarvan sommige onwaarschijnlijk arm waren, maar toch heel gelukkig waren omdat ze niet hechtten aan aanzien of wat je omgeving van je dacht. Zij verstonden de kunst van gelukkig zijn zonder dat ze dat verbonden aan het hebben van aardse bezittingen.
Dat andere mensen in die bepaalde situaties er een eind aan maken heeft meer te maken met het feit dat ze denken dat ze niet meer meetellen omdat ze geld, aanzien enz kwijt zijn. Ze stoppen ermee omdat ze de schande niet aankunnen.
Wat heel triest is, maar ook iets zegt over onze maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/drempel-zelfmoord.27003
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat was de vraag waaruit deze vraag ontstond , thx.
Er wordt teveel waarde gegeven aan geld.

Alles wordt geuit in de waarde van geld.
Het geld wat allochtonen ons kost. Hoeveel het bedrijfsleven verliest door files. enz.

Geluk en zin van het leven is niet in geld uit te drukken. Zou ook niet om geld moeten gaan.

Arme landen zijn arm, ok. Maar zijn ze ook ongelukkig? Kunnen die mensen lachen. Als ik om me heen kijk, zijn het er niet zoveel die lachen. Dan leven we in een rijk land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een economische drempel voor zelfmoord is er niet.
Geld heeft te maken materialistische zaken.
De reden voor zelfmoord heeft meestal te maken met emotionele zaken, mogelijk versterkt door een aangeboren dwang hiervoor en omstandigheden.
Hooguit is het te kort aan geld een kleine mede oorzaak.
Belangrijke mensen in de maatschappij die alles verliezen en zich van het leven beroven , doen dat niet vanwegen het geld, maar vanwege het gevoel van schande, dat hun dat is overkomen, heel vaak is fraude ook in het spel, wat de vernedering alleen maar groter maakt.
Uiteindelijk zijn het gevoel van schande belangrijker dan het verlies van geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de één ligt die drempel hoger dan voor de ander. Het gaat erom hoe je je leven hebt opgebouwd. Als dit instort, staat het op zijn kop en als dit te gronde wordt gericht, ben je dichter bij de drempel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommige mensen is geld en bezit het belangrijkste wat er is. Het blijft stom om zelfmoord te plegen maar voor sommige mensen is het ook aantasting van hun eer. Voor rijke mensen is naar de gaarkeuken gaan een helegrote stap terwijl in Afrika de mensen altijd al arm zijn geweest. Als hun alles verliezen geven ze niet op want het zijn doorzetters die door tegenslagen hard zijn geworden. Rijke mensen hebben die tegenslagen niet gehad.