Wat gaat de NS doen met de incheckgegevens van studenten die met de OV-chipkaart reizen?

Vanaf 1 januari 2012 moeten studenten die met een OV-chipkaart reizen verplicht in- en uitchecken als zij gebruik maken met de trein. Nu maak ik me niet zo snel zorgen over mijn privacy, maar hier heb ik toch mijn bedenkingen bij.

Aangezien ik zelf bijna alles met het OV doe, weet de NS straks precies waar ik allemaal heen ga en wanneer ik overal heen ga (de studentenkaart staat namelijk op naam). Bovendien is voor de controle van vervoerbewijzen helemaal niet nodig om studenten verplicht in te laten checken. Met het apparaat waarmee gecontroleerd wordt zien de conducteurs namelijk ook zonder dat er ingecheckt is, in één oogopslag dat de student vrij mag reizen.

Daarom vraag ik me af waarom de NS deze gegevens zo nodig wilt verzamelen en of er voldoende toezicht op is dat deze waardevolle gegevens over tienduizenden studenten niet misbruikt worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Op de site van de ov-chipkaart staat onderaan privacy.

Daarbij staan ook 10 gouden regels. (bron 2)

Hierin staat wat de gouden regels zijn m.b.t. je persoonsgegevens. o.a. dat deze niet (zomaar) mogen worden gebruikt voor marketingdoeleinden.

Bij de eerste bron staat alles over privacy, met nog wat enkele verwijzingen.

Om antwoord te geven op je hoofdvraag: Het "ergste" wat de NS er mee zal doen, is kijken op welke trajecten er veel gereisd wordt en op welke tijdstippen. Hiermee zullen ze hun dienstregeling mogelijk aanpassen. Dit is dus de hoofdreden waarom ze de gegevens willen hebben van de reiziger, en daarom moet je o.a. ook in en uit-checken.

Het feit dat de ov-studenten chipkaart persoonsgebonden is, is alleen voor fraude. Als hier geen persoonsgegevens op stonden, zou je broer, vader, neef ook zomaar gratis met het OV kunnen, wat natuurlijk niet de bedoeling is!

Ik denk echter niet dat er bij de in en uit-check poortjes wordt opgeslagen: Ingecheck, dhr. J. Jansen, 8;13, Amsterdam CS. Kaartnummer 12378345234.

Ik denk dat er alleen de locatie en het tijdstip zullen worden opgeslagen, aangezien de rest van de informatie niet relevant is. Dit weet ik echter NIET zeker.

Om nog even te antwoorden op het feit dat je wél moet inchecken als student: Je kunt een week, of een weekend ov hebben. Een conducteur kan aan de buitenkant van dat kaartje niet zien, wat voor abonnement jij hebt. Daarom is het dus noodzakelijk dat je incheckt.

Samengevat:
De NS zal je gegevens niet zomaar gebruiken, en waarschijnlijk alleen puur de reisgegevens. Mochten ze dit wel doen, dan moet dit in overeenstemming zijn met hun privacy beleid en dat van de OV-chipkaart.

Je moet inchecken als student vanwege het verschil in week en weekend ov.

De reden dat de NS gegevens wil verzamelen, zal voornamelijk zijn voor de bepaling van de dienstregeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt ook opgeslagen wie er reist. Dat zal in elk geval het kaartnummer zijn. Er is dus wel een koppeling naar een persoon bij elke reis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik zei: Dit weet ik niet zeker. Kaartnummer zal mogelijk worden opgeslagen. Ik heb het systeem niet ontworpen dus de precieze werking weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zei je, daarom gaf ik het ook maar even aan. Niet meteen boos worden ;) Het is zo dat er ook persoonsgerelateerde gegevens worden opgeslagen. Dat is de reden waarom de anonieme kaart er is. Als men geen persoonsgerelateerde gegevens zou opslaan, dan zouden alle kaarten immers anoniem zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben heus niet boos hoor! Haha, ik leg alleen uit waarom ik niet weet hoe het precies in elkaar zit! ;) Ah, ik dacht dat de anonieme kaart een andere insteek had. Meer in de zin van: "Shit, ik moet deze week met de bus, maar ik zoek niet een hele persoonlijke kaart te regelen, wacht ik koop gewoon een pre-paid kaartje (anonieme kaart) met €10 euro erop en ik kom de dag wel door." Natuurlijk is zo'n kaart dan direct anoniem en kunnen er geen persoonsgegevens worden verzameld. Bij een persoonlijke/student ov-chipkaart kan dit natuurlijk wel, echter wist ik niet of dit ook gebeurde. Blijkbaar dus wel;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht, ik zat halverwege mijn antwoord even naar mezelf te kijken. Ikzelf reis altijd met de bus en een buschauffeur heeft geen kastje om dit te controleren. Voor hem is het dus wel belangrijk dat er "getoond" kan worden (lampje wordt groep of rood) of iemand legaal gratis aan het reizen is. Echter gaat deze vraag over de NS en dus treinreizen en is dat antwoord inderdaad niet van toepassing.

Andere antwoorden (1)

Ik zou dit met een tegenvraag willen beantwoorden en wel met de vragen Wat doet de bank met het pinnen van geld uit de geldautomaat, wat doet een bedrijf of benzinepomp of winkel waar je met je pinpas betaald, enz. enz.
Ik denk dat die bedrijven met je gegevens niets doen als alleen maar handelen om jouw opdracht uit te voeren.