Wat is de definitie van Discriminatie?

Mijn ervaring is dat als je iets over een crimineel zegt, en deze van andere afkomst als ik ben, dit als discriminerend bestempeld word. Terwijl ik altijd dacht dat je discrimineerde als je onterecht iemand van een andere afkomst veroordeeld.

12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Artikel 90 van het Nederlands Wetboek van Strafrecht vult dit (ook met betrekking tot de voor burgers onderling geldende straf- en civielrechtelijke verbodsbepalingen) aan en definieert discriminatie als:

"Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt tenietgedaan of aangetast."

Dus als ik zeg over een nieuwsbericht: Ja hoor, dat is weer een zwarte!! (bijvoorbeeld) dan discrimineer ik NIET. Waarom niet? Ik heb niet het doel, en de persoon heeft niet als gevolg, dat deze de erkenning, het genot, of uitoefening op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein wordt aangetast of teniergedaan.

Beetje een lang verhaal, hopelijk is het duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Vooral het lef een het zogenaamde beestje bij zijn naam te noemen, zonder dat je antwoord verwijderd word met 4 duimpjes. Maken dit voor mij tot beste antwoord. Jammer alleen dat als ik dit doe. de moderatie hier het woord discriminatie net als zovelen een beetje uit zijn verband hebben getrokken. Het zal wel dat anti discussie uitlok beleid zijn. Noem het dan ook zo ....ipv discriminatie

Andere antwoorden (3)

Onder discriminatie wordt in het algemeen verstaan: een nadeel berokkenen door het maken van onderscheid ten aanzien van individuen of groepen op grond van kenmerken die in die situatie geen aanvaardbaar motief vormen.
Er zijn tal van gronden waarop mensen gediscrimineerd kunnen worden. In de praktijk zijn vooral leden van minderheidsgroepen hier het slachtoffer van: buitenlanders, holebi`s, personen met een handicap, ouderen, etc. In het dagelijks taalgebruik noemt men discriminatie op basis van huidskleur, nationaliteit of (etnische) afkomst veelal racisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/mobi/zoek.php
Frimu2
12 jaar geleden
Ja dit was me bekend. het ging me er om of je bijvoorbeeld bij een verdronken belgische duiker mag zeggen, alweer een verdronken belg.
"het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Dacht ik ook? dus bij rechtmatig gewoon onderscheid.
teusvh
12 jaar geleden
Klopt.Dat mijn moeder geen kinderbijslag meer voor me krijgt (ik ben 56) is gebaseerd op een aanvaardbaar onderscheid. Ik word immers geacht voor mezelf te kunnen zorgen.
En dat ik nog geen AOW krijg, en andere oudjes wel, is ook gebaseerd op een begrijpelijk, gerechtvaardigd onderscheid.
Je ziet: overal en in alles wordt verschil, onderscheid gemaakt. Het wordt pas discriminatie als dat onderscheid is gebaseerd op volstrekt irrelevante gronden.
Frimu2
12 jaar geleden
Dit is onderscheid welke wij met de maatschappij hebben afgesproken. Indien iemand een misdrijf pleegt is dit niet volgens afspraak met de maatschappij. Indien het dan opvalt dat een bepaalde groep zulk gedrag typeerd is dit toch relevant.
Je hebt zowel positieve als negatieve discriminatie, en dat is wanneer je iemand bevoordeeld of benadeeld omwille van de groep waar hij bij behoort. Je kunt zowel discrimineren tegenover een geslacht, nationaliteiten, huidskleuren, religie, subcultuur, muziekgenre,...
Kortweg is discriminatie dus een oordeel dat of een handeling die afwijkt omdat iemand tot een bepaalde groep behoort.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als deze van een andere afkomst is ben je eerder racistisch bezig dan discriminerend.

Vandale zegt: "discriminatie: ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Ja , als je mijn vraag goed lees was ik er voor zover ook wel uit. Terugkomend dus op uw van dale argument. geoorloofd onderscheid maken op kenmerken mag dus wel ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geoorloofd onderscheid maken is wat we in het dagdagelijkse leven doen. Jongens- en meisjestoiletten, wie pensioen krijgt en wie kindergeld,...