Mijn ex kan geen alimentatie betalen, kan ik dit tekort uit een ander potje krijgen?

Mijn ex heeft een uitkering en kan geen alimentatie betalen. Ikzelf leef ook van het minimum en kan elke cent extra goed gebruiken. Anderen die ik ken krijgen wel alimentatie dus op een of andere manier voel ik me met de kinderen benadeelt tegenover anderen. Bestaat er een ander potje zodat wij ook gewoon krijgen waar we recht op hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als jullie niet gescheiden waren was er ook weinig inkomen geweest omdat de vader een uitkering heeft. het is niet zo dat, omdat jullie gescheiden zijn je ineens ergens ' recht' op hebt.
In Nederland heb je recht op een minimum inkomen, als de vader niet in staat is een bijdrage in de vorm van alimentatie te doen, blijft het minimum inkomen jouw inkomen.
Het heeft weinig zijn om naar anderen te kijken want die situaties zijn weer heel anders, hier kan je niets uit opmaken.

Toegevoegd na 1 uur:
Ga eens na of je alle toeslagen krijgt waar je recht op hebt, dit kan zeker de moeite waard zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij heb je gewoon pech. Het is zelfs zo dat als je ex een uitkering heeft en jij een baan waarbij je meer verdient dan hij krijgt aan uitkering, dat de uitkerende instantie bij jou geld kan gaan vragen voor alimentatie voor hem. Dat krijg hij dan niet extra, maar zij stoppen dat in hun eigen pot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat.zie je verkeert. Die uitkering gaat omlaag omdat er andere inkomsten zijn, logisch, waarom zou iedereen moeten meebetalen aan een uitkering van iemand die ook andere inkomsten heeft. Het gaat niet in de ' pot' van de uitkeringsinstantie, maar zal gebruikt worden voor anderen die recht hebben op een uitkering. Blijft er uiteindelijk geld over ( dit zal zomaar niet gebeuren) dan kunnen de belastingen omlaag en/of de bijdrage van alle Nederlanders aan uitkeringen.
Is wel afhankelijk van welke uitkering men heeft natuurlijk.
Maar van een geval zoals jij beschrijft wordt niemand ' beter' ook de uitkeringsinstantie niet.
Nee, als je vriendin niks op de bank heeft en weigert te betalen kun je TOTAAL niks doen, het spijt me. Rechtzaken aangaan zal je uiteindelijk benadelen want je betaald voor je advocaat maar als zij weigert gebeurt er niks, dat is nou Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens praten bij de sociale dienst of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand. Verder kun je ook kijken of stichting leergeld iets voor je kinderen kan betekenen
12 jaar geleden
Het is ook de moeite waard om te controleren of je alle toeslagen van de belasting krijgt, dat kan aardig oplopen, (aanvullende) kindertoeslag, zorgtoeslag, huurtoeslag.