Wat kan ik doen om een woningbouwvereniging op andere gedachten te brengen?

wbv heeft pand ontruimd, waarin twee katten achterbleven, waarvan 1 bejaard.
dierenambu is gebeld, maar die kwamen voor niets, omdat de wbv verzuimd had het kattenluik te sluiten.
de suggestie om de dierenbescherming een vangkooi in het huis te laten zetten werd van tafel geveegd.
oftewel; de beestjes zoeken het maar uit.

ik heb de wbv een mail gestuurd, ga maandag de dierenbescherming bellen, en ga contact opnemen met de gemeenteraad.
ook gaat er een ingezonden brief naar de krant.

zie ik nog iets over het hoofd wat ik zou kunnen doen?

12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn er geen buren waar mee te praten valt? vaak "kennen" die de dieren wel en krijgen ze ze ook wel eens op bezoek. misschien verzorgt iemand ze al, of wil dit wel (tijdelijk) doen?
Rieneke1
12 jaar geleden
@suus, het is niet mijn woonplaats en heb geen eigen vervoer, dus hoewel een goed idee, gaat dat niet lukken. @marianne, die katten moeten onderdak, dus naar het asiel.
de wbv wil er zo snel mogelijk werklui heensturen, en dan kunnen ze nergens meer terecht.

Het beste antwoord

Hoe gaat een ontruiming in zijn werk?
Mensen en dieren die in het pand aanwezig zijn worden ook daaruit gezet. Aangetroffen dieren zijn net zoals de andere goederen die uit de woning worden verwijderd de verantwoordelijkheid van een gemeente. Vaak wordt in dergelijke gevallen de dierenambulance ingeschakeld.
Uitspraak Raad van State bij een woning ontruiming;zie voor volledige tekst link;
Op grond van artikel 5:29 Awb behoort tot de bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang, het meevoeren en opslaan van daarvoor vatbare zaken voor zover de toepassing van bestuursdwang dit vereist. Als zaken zijn meegevoerd en opgeslagen moet daarvan proces-verbaal (5) worden opgemaakt, waarvan een afschrift wordt verstrekt aan degene die de zaken onder zijn beheer had. (6)

De zorgplicht die op het bestuursorgaan rust omvat de verplichting redelijke maatregelen te nemen voor de instandhouding van de opgeslagen zaken (zgn. bewaardersverantwoordelijkheid) en het verzorgen van meegevoerde (huis)dieren. In het laatste geval zal bij de ontruiming contact worden opgenomen met de dierenambulance.

Volgens deze uitspraak heeft de Gemeente een zorgplicht jegens huisdieren.U moet dus bij de Gemeente zijn en de Gemeente kan hier niet vrijblijvend optreden maar heeft hier een plicht.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dank, daar kan ik zeker iets mee!

Andere antwoorden (2)

probeer het eens met pamfletten in de straat ophangen of in de bus gooien, er zullen misschien wel mensen mee kunnen helpen met vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien (via een kennis) jouw verhaal op Twitter zetten met het verzoek 't bericht door te sturen! Negatieve publiciteit daar houden WBV niet zo van!