Als je wilt meten hoe gelukkig mensen zijn, is de vraag ''geef je zelf een cijfer voor je geluk'' dan een goede vraag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

alleen als je erbij vermeld:'' een cijfer van.....tot ...........''
en van laag naar hoog..en dan hoog het meest gelukkig is......
anders weet je nog niets;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat is een goede vraag. Ik gebruik dat zelf ook vaak als ik iets "gevoelsmatig" van iemand wil weten. Bijvoorbeeld als iemand rugpijn heeft, of voordat ik eten ga koken vraag ik welk cijfer de honger heeft, zodat ik daar rekening mee kan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is dan een slechte vraag, omdat je nooit weet hoeveel gelukkiger je nog kunt worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Geluk kun je niet meten.
Je weet pas wat het is als je het niet hebt.
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
weinig woorden, grote betekenis.
Jawel hoor, dat kan je rustig doen. Zelfs psychologen gebruiken de vraag:"hoe gelukkig zou je jezelf beschrijven op een lat van 1-10", om te bepalen hoe diep iemand in de put zit ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van niet.

Ik zou eerder vragen:
'Geef met een cijfer aan hoe vaak op een dag jij momenten van geluk ervaart.'
0 = nooit
10 = gedurende de hele dag

(Waarom ik voor zo'n vraag kies: Geluk is iets dat komt en gaat. Het wordt ook wel 'flow' genoemd. Gelukkig zit je niet de hele dag door te zijn. Het overkomt je, en kan allerlei oorzaken hebben)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +1
nee, ik vind van niet. Want iemand die nu een hoog cijfer invult kan morgen wel diep in de put zitten.
Je kent ook de normale gemoedsgesteldheid niet van mensen die zoiets invullen. Er zijn vele mensen die leven van hoge pieken naar diepe dalen.