Waarom hangen sommige mensen overal een prijskaartje aan?

Ik maak het steeds vaker mee,vanmiddag nog gaf ik een collega een compliment over haar schoenen,haar antwoord was daarop ''dank je,ze zijn van dit (ze noemde een bepaald merk) merk,maar ze kosten wel wat hoor,deze kosten bijvoorbeeld €150''
Of andere voorbeelden:
-"Goh mooie auto hoor'' antwoord ''tja kost wel een beetje,maar dan heb je ook wat''
-''Mooie broek heb je aan'' antwoord ''dank je,hij koste me maar €70''

Ik vind deze antwoorden een beetje vreemd,ik geef mensen een compliment ergens over,maar waarom moeten ze in dit soort gevallen er dan direct een prijskaartje aan hangen,ik vraag immers niet wat iemand ergens voor betaald heeft?

Waar komt dit vandaan? Is dit te ''gedrag'' te verklaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

betrap mezelf er ook weleens op.
ipv te reageren met een welgemeend dankjewel voor het compliment oid, krijg je een prijs of argument te horen.
het is een soort van verklaring, bekentenis, die eigenlijk niet nodig is, niet ter zake dient.
we zijn niet echt gewend, of gewoon een compliment beleefd te ontvangen. wat je zegt:
een beetje vreemd is het wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
misschien ook wel oom de conversatie gaande te houden.
bij dankjewel stokt deze misschien wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat is puur opscheppen. "ik heb het breed, ik kan veel geld uitgeven."

Je zult nog steeds maar weinig mensen tegenkomen die durven zeggen dat ze iets voor een prikkie op de markt of bij de Zeeman gekocht hebben, alhoewel dat in bepaalde kringen ook steeds gebruikelijker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, dat doe ik altijd! 'ja, het was maar 2 euro' ofzo hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg het ook juist alleen maar bij spullen die ik heel goedkoop op de kop heb getikt. Daar ben ik dan weer een beetje trots op!
Bij dure dingen zeg ik nooit de prijs erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het juist veel vaker gebeuren dat men opmerkt hoe voordelig iets op de kop is getikt.
Dat voorbeeld stond ook in de vraag. ("hij koste me maar €70", alhoewel ik dat niet zo goedkoop vind voor een broek...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook de neiging om juist te laten merken hoe weinig ik hoef uit te geven voor iets leuks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is een sport om voor weinig geld, toch iets leuks te kopen!
Voor veel geld is dat geen kunst! Daar hoef je niet over op te scheppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het minnetje is niet van mij overigens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was het ook niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toe maar, 2 minnen! Ik ga je plussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Douwe: daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is ook een mogelijkheid!
Van de ene kant worden ze verlegen van het compliment van de andere kant is het een bevestiging van het compliment. Ze willen jou laten zien dat ze er inderdaad wat (dus veel geld) voor over hebben gehad om zo'n mooi ding in hun bezit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe dat ook:

Ik ben er altijd heel trots op als ik iets heel goedkoop heb gekocht en het wordt dan ook nog eens leuk gevonden.

Van de uitverkoop of bij de Wibra of de markt.

Dan komt een compliment extra leuk over en dat wil je dan laten merken. Dat je iets kan kopen voor bijna geen geld en toch een goede smaak hebt.
Trots dus.

Mijn schoondochter heeft dat ook.

Mijn man zegt altijd als ik bijv. een leuke spijkerbroek heb en ik zeg: kostte maar 5 euro:
Dat kan mij NIKS schelen!

Dus wij realiseren ons wel dat we dat niet zo erg moeten benadrukken.
Maar het schept een band tussen schoondochter en mijzelf dus houden wij elkaar maar goed op de hoogte van koopjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik dus ook.
Het is inderdaad trots zijn dat je iets leuks kan vinden voor weinig. Want dat is nog best lastig!
Ik doe het ook ,dat wist ik al en ik vond het al niks maar nu ik hier zo je voorbeelden lees neem ik me voor: ik doe het NOOIT meer.

Ik weet precies hoe het bij mij gaat, ik flap het er gewoon uit als iemand ergens een compliment over maakt (en juist bij dingen die goedkoper waren dan iemand dacht).

Zelfs als je je voorneemt het niet te doen weet je (blijkbaar) gewoon niet wat je dan WEL moet zeggen, dus zeg je maar zoiets onzinnigs als dit.

Dus het waarom is volgens mij echt dat iemand gewoon niet weet wat te zeggen en op een gegeven moment wordt het een gewoonte.

Het kan ook , JUIST om GEEN luxepaard of opschepper te lijken een vorm van verkleining zijn.

Als iemand zegt: heb je nu ALWEER nieuwe schoenen, mooi hoor, zeg ik: o maar deze zijn van de uitverkoop hoor....

Zo van: ik geeft ECHT niet zo veel geld uit hoor.., jezelf rechtvaardigen dus
12 jaar geleden
Het is heel on-Hollands om een compliment gewoon te accepteren en dank je te zeggen. Wij weten ons geen raad daar mee en vroeger zeiden we meestal iets als 'ach, dit niemendalletje' of 'oh dat heb ik al heel lang hoor'.
In de huidige maatschappij is er steeds meer nadruk op prestige komen te liggen, je moet toch vooral laten merken dat je een goed inkomen hebt enzo, dus vonden we een mooie uitweg uit het ongemakkelijke gevoel van een compliment en begonnen we met 'ja het kostte wel....'

Kortom, het is dus eigenlijk vooral een kwestie van dat mensen zich geen houding weten te geven ......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RV... Hollandse nuchterheid? ;-) En bedankt voor de plusjes!
Mijn vrouw doet dit heel vaak.

Krijgt ze b.v. een compliment voor haar schoenen, zegt ze meteen Ja, heb ik gekocht bij de bristol voor maar 30 Euro. Dit is (denk ik zeker te weten) niet eens pochen.
Ze doet dit niet omdat ze laat zien "kijk mij eens dure schoenen hebben"of omgekeerd "kijk eens wat ik het goedkoop heb gedaan".
Het is meer denk ik dat ipv een bedankje, ze het idee heeft dat er een diepere vraag achter een compliment zit.
Iemand die dat doet is geinteresseerd om dat ook te kopen dus riedelt ze dat bij bijna alles op.

Heb haar er wel eens op gewezen maar ze heeft het soms niet eens in de gaten.
Is een soort automatische reactie.
12 jaar geleden
Ik doe dit omdat ik slecht met complimentjes om kan gaan. Ik heb dit bijv. ook wanneer iemand zegt dat ik wat moois heb gemaakt. Als ze dan zeggen 'wat knap' ofzo dan zeg ik altijd: stelt niet zoveel voor hoor.

Op die manier zeg ik ook vaak wat iets mij gekost heeft wanneer ik er een compliment over krijg. Als ik een keer echt wat duurs heb (in mijn ogen) dan zeg ik het juist niet omdat ik niet pocherig over wil komen.

Wel een heel herkenbare vraag trouwens. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat diegene dan ook vanwege -de kunst van het goeie aankopen doen- dit fijn vind om toe te voegen.
Dure aankopen worden ook nog es weloverwogen, misschien ligt men er zelfs een nacht wakker van, dus dan vind men het belangrijk om dit nog toe te voegen.
Ik snap t wel geloof ik.
Waarom is het dat iemand hiervoor een een verklaring wil?
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om producten die heel duur of heel goedkoop kunnen zijn. Voor het grootste gedeelte is het goed bedoeld denk ik om aan te geven dat de ander die leuke bloemenvaas van de action ook gemakkelijk zou kunnen kopen of om te waarschuwen dat zo een handgemaakte vaas uit Leerdam weliswaar heel mooi is maar naar verhouding ook duur. Vaak zal de koper wel goed nagedacht hebben over de aanschaf en speelde de hoge prijs een belangrijke rol. Als je er goed over nadenkt werkt het ongevraagd noemen van een prijs daarom dus statusverlagend.Rijke mensen zullen eerder de kwaliteiten van een Louis Vuitton tas roemen en de service dan dat ze de prijs noemen. Ze vinden het vaak wel weer leuk om hun nootjes lekker goedkoop bij de Aldi te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we nu eenmaal leven in een maatschappij die (helaas) draait om geld. Je geeft een compliment over een materialistisch iets...m.a.w. de reden dat je collega die schoenen heeft en de andere persoon die auto is omdat ze deze gekocht hebben. Dat is in feite hun enige verdienste geweest. Ze voelen zich min of meer verplicht om een "verklaring" te geven hoe ze aan dat product komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens, ik vind het ook raar, maar ik doe het ook wel eens en dan heb je het niet eens door. Het is in sommige gebieden (zoals het gooi, waar ik woon) bijvoorbeeld heel raar als je al je kleren bij de hema of de H&M koopt, maar dat vind ik heel stom want dat is ook hele goede kwaliteit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, er zijn mensen die er hartstikke trots op zijn dat ze wat duurs hebben, 6 op de 10 keer liegen ze over de prijs. Of ze zijn juist blij dat ze zoiets goedkoops hebben gevonden dat ze dat gewoon móeten zeggen van zichzelf, beter kan ik het waarschijnlijk niet verklaren.