Helpt een zelfverdedigingcursus vrouwen echt om -ook mentaal- weerstand te bieden tegen misbruikers?

Omdat misbruikers zelf (helaas) vaak ook vechttechniek bezitten, vraag ik me af in hoeverre een zelfverdedigingscursus werkelijk helpt.
Mensen die overvallen worden zijn dan wel weerbaarder maar wat nu als je als vrouw bedreigd wordt in huiselijke kring, heb je dan ook wat aan een zelfverdedigingscursus of kun je beter psychologische hulp zoeken om je weerbaarheid te vergroten?

Ik heb vaker gehoord dat vrouwen die zich met klappen en trappen die NIET voldoende waren, daarna nog erger gepakt zijn.

Begrijp me goed, ik ben absoluut geen tegenstander van cursussen zelfverdediging voor vrouwen maar ik wil raag van GV ers weten of ze echt gebaat zijn bij deze cursus in benarde situaties, ook als je geen Lucia Rijkers bent.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik bedoel dus niet of het helpt tegen het type man die van schreeuwen of een trap op de gevoelige plek al op de vlucht slaat maar of he helpt tegen doorgewinterde dominante, manipulatieve agressors die juist kicken op enige tegenstand, die heb je helaas ook.
Waar ik dan bezorgd over ben is dat er een gevoel van schijnzekerheid zou kunnen ontstaan bij vrouwen wat zich wel eens heel erg tegen hen kan keren.
Mijn moeder is overvallen en moest onder bedreiging van een wapen een verkrachting ondergaan, zij is er van overtuigd dat het voor haar noodlottig was afgelopen als ze zich verdedigd had.
Tevens heb ik te maken met jonge vrouwen die sexueel en anderszins misbruikt zijn en daarop stel ik deze vraag om mijn inzicht in deze zaak te vergroten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zo'n cursus maakt je als vrouw fysiek sterker, maar vooral psychisch.
Als je je psychisch sterker voelt, dan ben je weerbaarder, assertiever, minder bang, meer zelfvertrouwen, meer in staat om voor jezelf op te komen.
Als je weet wat je kunt doen in dergelijke situaties, dat ook goed hebt ingeoefend (dat het een soort automatisme wordt), samen met het psychische deel, dan sta je sterker.
Dat wil niet zeggen, dat je de zekerheid hebt niet meer aangevallen te worden, op straat dan wel in huiselijke kring.

Mannen, die vrouwen aanvallen, zijn vaak psychisch heel onzeker/instabiel. Als ze een zekere, psychisch sterke vrouw pakken is de kans groter, dat ze stoppen.
Het allerbelangrijkste is, denk ik, dat je in dergelijke situaties als vrouw ontzettend veel kabaal maakt en niet verstart en je overgeeft/opgeeft.

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v. je toevoeging: allereerst, wat vreselijk voor je moeder....en ook voor haar naasten. WALGELIJK!!!
Zelf denk ik, dat je beter met het gevoel van schijnzekerheid kunt leven na een cursus, dan met de (schijn?)zekerheid van het niet weten wat te doen in die omstandigheden.
Het blijft toch op zo'n afschuwelijk moment onzeker wie je tegenover je hebt.
Ook op het moment zelf kan je beslissen, wat te doen.... actie ondernemen of je overgeven om je leven te sparen. En ook dan ben je niet zeker van overleven.....
Dit soort geestelijk gestoorde gekken zij niet toerekeningsvatbaar en daar kan je je tevoren niet tegen wapenen vrees ik: het blijft gokken, de zekerheid of je er goed aan hebt gedaan blijkt altijd pas achteraf.
Dus (psychische en fysieke) weerbaarheid (een cursus) lijkt me dan het belangrijkste, ook omdat je dan zelf het idee hebt er alles aan te hebben gedaan binnen je vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (10)

Volgens mij leer je daarbij ook om je niet meer als slachtoffer op te stellen.
Als je bang bent te worden geslagen (of erger) heb je ook de houding die daarbij hoort, de houding van een mogelijk slachtoffer.
Als je leert om mentaal sterk te staan, wijs je door je houding alleen al, de mogelijke dader op zijn plaats: "met mij valt niet langer te sollen, ik pik het niet meer".
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Rieneke1
12 jaar geleden
juist, +
Kristal
12 jaar geleden
+1
Ik denk dat zo'n cursus niets helpt. Een man is fysiek veel sterker dan een vrouw. Kan zij wel allerlei trucjes hebben geleerd; die komen nooit zo hard aan dat een man zich er niet voor kan afweren. Zelfs Lucia Rijkers zou uiteindelijk het onderspit delven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste vind ik nogal stellig en ik denk dat het pertinent onwaar is. Het gaat er vooral om of je op een dergelijk moment ook daadwerkelijk psychisch jezelf onder controle kan houden. Dus niet alleen of je de technieken hebt. Ik denk dat Lucia gewend is om onder druk (wedstrijden) te vechten, en net zo belangrijk is dat ze weet wat het is om klappen te krijgen. Ik zou mijn geld absoluut op haar inzetten. Fysieke kracht is een voordeel, maar niet het allesbepalende. Alleen bij verder gelijke omstandigheden. Maar hopelijk komt zij niet in zo'n situatie terecht natuurlijk. Niemand, overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een aantal jaren geleden op tv een wedstrijd kickboxen gezien, tussen een vrouwelijke kampioen en een mannelijke lichtgewicht (vedergewicht? - in ieder geval was hij van hetzelfde gewicht als zij). De man was geen kickboxer. De kampioene had geen schijn van kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=_mfn5As4G5o&feature=related Sport science met lucia rijkers
Op zo'n cursus krijg je niet alleen geleerd hoe je je zelf kunt verdedigen, maar ook hoe je een mogelijke dader herkend, en wat je kunt doen nadat je bent mishandeld of misbruikt, dus het kan wel degelijk helpen. Ook ervaringen delen of praten met andere vrouwen die deze cursus volgen kan voor veel vrouwen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Mensen die onzeker en bang zijn, zijn de gemakkelijkste slachtoffers voor aanranders.

Een vechtsport gaan leren..gaat feitelijk niet in de eerste plaats om jezelf daadwerkelijk te leren verdedigen maar eerder..om innerlijk zoveel kracht uit stralen dat de aanrander onzeker wordt.

Er is immers altijd een evenwicht. Hoe banger het slachtoffer hoe meer kracht de aanrander daaruit put.

Dus hoe weerbaarder het 'slachtoffer' is..hoe onzekerder wordt de aanrander.

En laat je niets wijsmaken..aanranders zijn doorgaans geen vechtmachines..maar gewoon domme viezeriken die leven van de angst van hun slachtoffers en hun gevoel van macht daaruit halen.

Het verhaal van 'nog erger gepakt' zijn na verzet..kun je nooit stellen..want je weet immers niet hoe erg het zonder verzet zou zijn geweest.

Ik denk dat een vrouw in nood zo luid mogelijk moet blijven gillen en zich tot het uiterste verzetten.

Lawaai schrikt elke misdadiger namelijk af..en de vrouw is dikwijls veel sterker dan zij zelf vermoedt..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GROTE +!!!!
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi antwoord!
Kristal
12 jaar geleden
+1
Enige vaardigheid in zelfverdediging helpt wel degelijk!

Ik heb zelf jarenlang met heel veel plezier jiu jitsu beoefend en ook gezien hoe vrouwen veranderden, die zich bij ons op de vereniging hadden ingeschreven voor een korte cursus zelfverdediging (10 lessen geloof ik).

Nee, ze veranderden niet in Lucia Rijkers en ze waren ook zeker niet onkwetsbaar geworden, maar ze straalden daarna wel een vorm van zelfvertrouwen uit, die doorgaans positief werkt in situaties met een dreigende agressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Klopt. Zelfverdediging voor vrouwen werkt vaak niet.
Een knietje geven? Daar rekent hij op.
Keihard 'nee' gillen? maakt geen indruk op hem.
Je kan niet in 10-15 lessen leren waar een aanvaller jaren over heeft gedaan. Ook fysiek delf je het onderspit omdat een man nu eenmaal meer spierkracht heeft.
Moet je dan maar erin berusten en niets doen?
Nee!!!Je moet je wel weerbaar maken!

Zo is er bijv. Wing Chun. Volgens de legende van het ontstaan is dit uitgevonden door een vrouw. Haar enige leerling was ook een vrouw. Pas in de derde generatie is er ook een man ten tonele gekomen.
Wing Chun is ontworpen om een vrouw in staat te stellen om een man te verslaan. Het is niet gebaseerd op technieken, maar op principes. Het handelen is niet afhankelijk van de techniek die de agressor gebruikt, maar
je zal als vrouw dus moeten wachten op het handelen van de tegenstander en daar zet je dan een techniek tegenover. Je kan dan vaak één techniek of handeling tegenover meerdere technieken of handelingen van de tegenstander inzetten. Dit levert een enorme snelheidswinst op.
Voor een korte impressie zie;
http://www.youtube.com/nwcf

Als je namelijk weet hoe je iets afweert kan je ook zonder fysieke kracht een tegenstander stoppen door de natuurlijke wetten die gelden. Bij judo kan je dit ook leren.
Bij bepaalde technieken moét je als tegenstander naar de grond en kan je iemand uitschakelen zonder kracht en geweld. Dit soort technieken te leren is dus nooit weg!
amc
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Als je op een vechtsport (of verschillende) hebt gezeten, kun je je zeker wel verdedigen tegen een man. De man is dan wel groter en sterker, maar als jij al zolang een cursus kickbox, karate judo etc. hebt gevolgd, kun jij makkelijk zijn zwakke plek ontdekken. 1 harde klap waarvan jij weet hoe het moet en waar het moet en hij ligt neer. Echt waar, of het nou een man is of niet. Je moet gewoon weten hoe het moet en niet zomaar om je heen slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het echt wel helpt. Vroeger heb ik op een judoclub gezeten en lessen gevolgd in Jiu-Jitsu en deze cursussen heb ik ook gevolgd later bij de politie met vele arm en beenklemmen en opbrenggrepen. Ik ben nu bejaard en ik ben nog steeds niet bang, want ik heb de overtuiging dat als ik iemand in een klem heb zitten hij er nooit meer uitkomt zonder dat ik dat wil. Het is maar een gedachte maar die heb ik nog steeds. Dus die lessen vijzelen je inzichten fysiek en mentaal op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Ach Basta, wat een afschuwelijke ervaring voor je moeder, vréselijk. Ze heeft toen blijkbaar heel goed aangevoeld dat niets doen de enige manier was om te overleven.
Mijn kind heeft het ook overleeft door zich niet te verdedigen. En dit kind had dus wél een verdedigingssport beoefend...
En je hebt gelijk, had mijn kind zich wel verdedigd, dan had het niet meer geleefd. Het kán dus tegenwerken. Dat is zo.

Maar op straat kan het wel goed uitwerken. Ik heb gemerkt dat je heel wat minder lastig gevallen wordt als je met een zelfverzekerde tred en vastberaden blik over straat loopt. Zo'n cursus kan je helpen om je zo'n uitstraling te geven. Voor meeste dieven, seksueel gefrustreerden etc. is dat voldoende om je met rust te laten. Ze zijn laf en uit op een makkelijke prooi die ze zonder moeite kunnen handelen.

Maar voor de zware criminelen onder hen (en de tirannen in huis) werkt die zelfverzekerde houding juist averechts. En dan is niets doen nog de beste overlevingskans.
Dat hebben jouw moeder en mijn kind en met hen vele anderen ervaren.
Op zo'n moment kan verlamd van angst zijn je leven sparen.

Ik moet er weer diep van zuchten nu we het erover hebben.
Goeie vraag Basta.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus meis en ik zucht met je mee!!!
Kristal
12 jaar geleden
Dank je lieve Wen...
Kristal
12 jaar geleden
Die neem ik graag van je aan Basta.
zo'n cursus helpt je vooral om je mentaal te sterken.
zelf kreeg ik zelfverdediging-, en weerbaarheidstraining en les van iemand in een rolstoel. de rolstoel was haar 'wapen'.
nu ikzelf, wel 25 jaar na de training, met reuma te maken heb moet ik het van andere zaken, dingen hebben hebben dan van fysieke weerbaarheid.
uitstraling, houding etc. tellen mee in het 'wederbaar'zijn.
wat jouw moeder overkwam is verschrikkelijk. ik kan me heel goed voorstellen dat zij het gevoel heeft dat het noodlottig had kunnen aflopen.
dus ja, ik denk dat zo'n training zinvol is.

ps: het is net als met het krijgen van een vreselijke ziekte: je kunt nog zo gezond eten en leven, het sluit ziek-worden niet uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
'wederbaar' moet natuurlijk weerbaar zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel Basta.
fijn.
Kristal
12 jaar geleden
+1!