Is de kerncentrale in Tsjernobyl nu echt helemaal stilgelegd en verlaten?

Alles met betrekking tot de kernramp en het gebeuren eromheen intrigeert mij enorm. Nu heb ik laatst een aantal reisverslagen gelezen en daarin wordt geschreven dat er nog mensen zijn die er wonen en werken. En of het nu aan de automatische vertaling lag, maar dat er zelfs nog een van de reactors actief is en stroom produceert...Het klinkt mij heel vreemd in de oren.

Je zou toch zeggen dat in een gebied waar je niet van de verharde weg mag komen omdat je anders in een keer de totale dosis radioactiviteit van meer dan tien jaar binnenkrijgt, iedereen inmiddels wel is weggegaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet alleen werken er nog mensen aan een nieuwe ommanteling, ook wonen er nog - of weer - mensen.

Voorlopig krijgen de voormalige bewoners van de 'verboden zone' geen toestemming om terug te keren. Er is echter een uitzondering gemaakt voor een groep van 800‑1.000 ouderen, die psychische problemen hadden in hun nieuwe woongebieden. Ondanks de gezondheidsrisico's wilden zij graag terugkeren naar hun oorspronkelijke huizen in de buurt van de centrale. Volgens sommige deskundigen voelen zij zich momenteel gelukkiger dan in hun tijdelijke behuizing en is hun gezondheid in de meeste gevallen verbeterd. Wegens hun hoge leeftijd lopen zij minder risico lopen dat zij, als gevolg van de verhoogde totale stralingsdosis, in de loop der jaren nog kanker zullen ontwikkelen

http://home.versatel.nl/a.heer/Oekraine/Tsjernobyl.htm

Waar sommigen de reactor zelf bezoeken is een bezoek aan het dorp Pripyat een andere gewilde trip. Toen ze geëvacueerd werden, kregen de bewoners te horen dat ze snel weer terug mochten. De meesten lieten daarom al hun bezittingen achter. Wat rest is een spookstad, appartementenblokken, scholen en zelfs een pretpark; alles bevroren in de Sovjettijd.

Vanuit Kiev worden er dagexcursies georganiseerd.
http://www.tiaratours.nl/reizen/stedenreizen/kiev/kiev?gclid=CPzch7q5wawCFQRO3god6lD-pg

Zelf heb ik het in Kiev bij het Tsjernobylmuseum
gehouden.
En dat was al heel indrukwekkend!

http://www.take-a-trip.eu/nl/kiev/bezienswaardigheden/tsjernobylmuseum

http://www.depers.nl/buitenland/525334/Straks-weer-verse-groenten-uit-Tsjernobyl.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, daar werken nog altijd mensen. Ze zijn bezig de boel te ontmantelen, maar daar gaan jaren overheen. Zo is bij reactor 1 de verwijdering van niet-radioactieve materialen nu in gang, wat tussen 2020 en 2022 klaar moet zijn.