Kun je verlangen van een vriendin dat ze alles gaat regelen als je bent overleden?

Mijn vriendin is alleenstaand en heeft geen familie meer. Nu heeft ze aan een andere vriendin gevraagd om alles te regelen als zij is overleden en alles wat daarbij komt. Ze erft dan haar huis.
Maar deze vriendin ( aan wie het is gevraagd), wil dit eigenlijk niet en durft dat niet te zeggen.... Nu wil ze dat ik hierover ga praten met mijn vriendin (die de regeling gevraagd heeft). Ik kan het me wel voorstellen dat ze het niet wil en weet ook eigenlijk geen oplossing. (ik hoef ook niet zonodig). Wie heeft hier iets zinnigs over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De wellicht verstandigste oplossing zou kunnen zijn, de vraag van de overlijden vrouw bevestigend te beantwoorden. Dus doen wat zij gevraagd heeft.

Daarna kan haar en jouw vriendin de te overlijden vrouw vragen of zij er akkoord mee gaat als je vriendin de hulp van een notaris inroept m.b.t. de afwikkeling van heel de erfeniskwestie.

Met deze oplossing zijn er alleen maar winnaars..immers

1 de te overlijden vrouw kan met een gerust hart afscheid van het leven nemen,

2 De vriendin zorgt samen met de notaris voor de afwikkeling van de erfenis en bovendien erft zij dat huis

3 De notaris verdient ook een beetje geld aan de transactie. Eventueel kan hij/zij namelijk ook nog zorg dragen voor de verkoop van dat onroerend goed (dat huis)

Groet,

Ton

Toegevoegd na 2 minuten:
En ja, je kunt dat een vriendin vragen..maar die vriendin heeft natuurlijk ook het volste recht deze GUNST te weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Goed idee Ton, zo is het voor iedereen goed.
En misschien kunnen ze overwegen om het met meerdere vrienden te 'doen" om het nog makkelijker voor de vriendin te maken aan wie het gevraagd is. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor jullie meedenken!

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk kun je zoiets vragen aan aan vriendin.
En natuurlijk heeft die vriendin dan het volste recht
om te zeggen dat ze het niet wil.

Het enige zinnig is dat de vriendin aan wie het gevraagd is en die dat niet wil, dat als antwoord geeft.
Het "niet durven zeggen" is wel heel vreemd,
als je vriendinnen bent.

De vriendin die het gevraagd heeft, die kan eigenlijk alles zelf al vantevoren regelen.
Dat zal bijvoorbeeld zeker moeten wat betreft de erfenis.
Dan kan ze meteen met de notaris bespreken hoe de overgebleven vriendin aan haar geld komt, na haar dood.

En wat valt er verder te regelen?
Een begrafenis of crematie?
Die regel je zelf, als je nog leeft.
Verzekeringen en abonnementen e.d. opzeggen?
Dat lijkt mij niet zo vreselijk.

Wat mij jij daar gaan bemiddelen.
Het enige wat je kan doen is zeggen:
Vriendin wil het niet maar durft dat niet te zeggen, je zult iemand anders moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Geen speld tussen te krijgen +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vergeet te zeggen dat de bewuste vriendin doodziek is. Dus zelf niet zoveel meer regelt.
Is het een idee om je zieke vriendin te vragen of jullie het samen mogen doen? Dan hebben jullie ook een beetje steun aan elkaar. (misschien is er nog iemand die zich bij jullie wil voegen?)

Zowiezo is het denk ik wel op z'n plaats om open kaart te spelen. Ik zou niet alleen naar de zieke vriendin gaan om te zeggen dat de ander het niet durft.
Maar de vriendin die niet durft aanbieden om samen te gaan en het samen te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar heb ik zelf ook al aan gedacht, maar ja, je wilt dan zo discreet zijn en ik wil niet de indruk wekken dat ik op haar geld(huis) uit ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja. He bah! Aan zulke dingen denk ik helemaal niet eigenlijk.
Hummm. Weet het nu even echt niet voor je.
Het is hoe dan ook een vervelende situatie zo. Sterkte
Natuurlijk mag je vriendin dat vragen aan je andere vriendin.
Het is alleen echt niet verstandig om ja te zeggen als je het eigenlijk niet wilt doen, want het kan uiteindelijk nogal heel veel werk en tijd kosten. Dat moet je maar willen en kunnen...

Maar wat er nu gebeurt lijkt me ook niet helemaal kloppen;
jouw andere vriendin wil het jou laten oplossen... Ofwel, het gaat nu jouw probleem worden.
Wat ik zou aanbieden, als ik jou was, is met haar mee te gaan ter ondersteuning. Maar zij zélf moet vertellen dat zij die taak niet op zich wil nemen nu ze er langer over heeft nagedacht.
Dan kunnen jullie er met jullie drieen verder over spreken of er iemand anders in aanmerking zou kunnen komen.
En zo niet, dan heeft je vriendin een probleem, en zal ze er nog eens goed verder over moeten nadenken.

Maar het is niet jullie probleem.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie nu in je reactie dat de vriendin doodziek is. Wat jammer dat het dan nu pas ter sprake komt, maar daar heb je nu niet veel aan.
Denk er eens over na, of deze taak samen met een aantal mensen geregeld kan worden. Dan komt het niet alleen op de schouders terecht van je vriendin die het eigenlijk niet wil doen. Dat maakt het misschien makkelijker voor haar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb veel aan jullie antwoorden, het ontroert me echt.
Kristal
12 jaar geleden
Daar ben ik blij om, ik hoop ook echt dat je iets aan de antwoorden en reacties hebt Meike.
Om de bibbers van te krijgen zo'n probleem

Normaal zou ik er voor zijn dat de vriendin eerlijk zegt dat ze het niet ziet zitten.

Nu je schrijft dat de persoon in kwestie doodziek is (en ik neem aan dat het geen griepje is dat volgende week weer over is) vraag ik me af of de zaak niet anders ligt.

Stel jezelf voor, zelf niet meer in staat tot iets en dan weigert iemand wat je vraagt, dat is ZO vreselijk.

Maar je vriendin moet ook niet doen wat ze niet kan.

Ik vraag me af of ze niet kan zeggen: "Ik ga voor je doen wat in mijn macht ligt", of "ik ga alles doen wat ik kan".

IETS zullen jullie waarschijnlijk toch wel gaan doen.

En ALS het zover is en zij regelt dat een notaris alles regelt, heeft ze niet gelogen, ze heeft gedaan wat ze kon, want eigenlijk zag ze het niet zitten.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, dit is gewoon ZO moeilijk

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik realiseer me ineens dat de zieke vriendin mogelijk iets anders wil dan ze vraagt

Eigenlijk net zoals jij nu andere antwoorden krijgt dan je letterlijke vraag want dat is of de zieke het mag verwachten, daarop weet je zelf ook het antwoord, nee niemand kan dat eisen natuurlijk.

Ik vraag me af of de zieke niet HOOFDZAKELIJK de geruststelling wil dat iemand met zorg een mooie jurk voor haar klaar legt tegen die tijd, samen met haar favoriete schoenen en het telefoontje voor een uitvaart pleegt.

Misschien helpt haar DAARIN geruststellen al een heel stuk
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi.
Bedoel je dat de vraag misschien wel zwaarder aanvoelt dan ie is?
(juist vanwege dat zware naderende einde?)
amigo
12 jaar geleden
Nou, ik denk dat de vraag WEL heel zwaar is maar dat de ZORG van de vragensteller mogelijk op iets anders is gericht dan wat ze precies vraagt. Dat ze gewoon een soort geruststelling wil dat iemand zich erom bekommert (en dat is iets anders dan alles zelf moeten regelen), het gaat erom dat iemand het zich AANTREKT wat er verder gebeurt Maar ik kan ook alleen weergeven wat ik voelde toen ik de vraag zo tot me door liet dringen en toen ik bedacht wat ik zelf zou willen in die situatie. Hierin kunnen vriendinnen denk ik VEEL betekenen, gewoon door er te zijn en gerust te stellen. En hoe alles dan daarna wordt geregeld, dat komt dan later
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dank je. We zijn er zoveel mogelijk (met hond en al) Deze vriendin heeft zich al over haar hondje ontfermd, zodat ze zich daar geen zorgen over hoeft te maken. En ik zal gewoon aan haar vragen of ze het goed vindt dat ik deze bewuste vriendin help met de zaken. Dan hebben ze allebei wat rust.