Hoe kan ik mezelf af leren, of minder proberen te zeggen : "Als jij het niet erg vindt"... ? zie uitleg

Als mijn vriend bijv vraagt; " Wil jij ook wat koffie?", zeg ik al snel "Als jij het niet erg vindt "( om het te gaan pakken) . Ook een goede vriend van ons die al toegezegd heeft op onze hond te passen, vraag ik daarna "gerust" nog : "je vindt het toch niet erg ?" Heel vermoeiend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Leer jezelf aan dat je in dergelijke situaties doorgaans reageert met: "Ja, graag"

In de gevallen dat jij b.v. iemand vraagt op je hond te passen..zeg je gewoon: "Als het je uitkomt zou je dan wellicht een paar uurtjes op mijn hond willen passen"

Als je daarna even geen raad weet met je houding of met een stilte kun je zeggen: "Ik ben je heel dankbaar voor je toegezegde hulp in deze"

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord waar ik denk ik wel wat mee kan! Bedankt.

Andere antwoorden (6)

Grappige vraag.
Hoewel het voor jou misschien niet zo grappig is.

Je kunt het beste dichtbij beginnen.
Dus bij jouw vriend.
Als hij vraagt: wil jij nog koffie?
dan hoor jij te antwoorden: JA, graag!

Doe je dat niet, dan krijg je geen koffie.
Dan doet jouw vriend alsof hij het WEL erg vind om het te gaan pakken.
Hij helpt jou.

Dit soort dingen afleren gaat met stapjes,
kleine stapjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Spreek af met mensen dat ze je erop wijzen en je een "strafpunt" mogen geven als je het zegt. Als je 25 strafpunten hebt moet je trakteren
of
2. Doe een elastiekje om je pols en elke keer als je het zegt laat je het elastiekje tegen je pols klappen (niet al te zachtjes hoor :-) ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die ik ken had het met "weet je wel" waarop ik elke x als ze dat zei zei: Ja dat weet ik wel.
Dit werd zo irritant dat ze er mee stopt. Vraag aan je vriend om bijvoorbeeld telkens de reageren met: Ja dat vind ik heel erg maar omdat jij het bent(of een variant)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u het niet ontrief.
12 jaar geleden
Herkenbaar; ik zei altijd als ik iets niet goed verstond; 'sorry?' waarop een vriend van me altijd zei; maakt niet uit.. super irritant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt 3 dingen doen:
1. Achterhalen voor jezelf, waaróm je het zo vervelend vindt, dat een ander iets voor je doet en daar aan gaan werken.
Is het bijvoorbeeld, omdat je jezelf niets waard vind of dat je het jezelf niet gunt, dat iemand iets voor jou doet?
2. Heel bewust worden, wanneer je dat zegt en jezelf iedere keer hardop verbeteren. Van tevoren iets bedenken wat je dan zegt, bijvoorbeeld: "óók als je het erg vindt", of "oeps, ik zei het weer, maar ik bedoel.....".
3. Anderen vragen om je erop te attenderen en dan hardop verbeteren.

Het is een kwestie van bewust worden en meteen hardop verbeteren.