Hoe kan het dat de bevolking over de hele wereld blijft groeien terwijl de meeste mensen kiezen voor minder kinderen?

Vroeger had je echt grote gezinnen heb ik gehoord, van soms wel 17 kinderen. Tegenwoordig (ook al een tijdje) kiezen steeds meer mensen voor kleine gezinnetjes (1 tot 3 kinderen.) En in sommige landen (China geloof ik) mag je alleen maar 1 kind. Hoe kan het dan dat de wereldbevolking zo blijft groeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Niet alleen vroeger bestonden er zeer grote gezinnen..ook nu nog.

Je maakt een denkfout als je ervan uitgaat dat overal in de wereld kleine gezinnen als in Nederland zouden zijn.

In zeer veel gebieden buiten Nederland..zoals in Afrika en Azië MOETEN mensen wel grote gezinnen hebben om..te kunnen overleven.

In elk land..ook in Nederland..zorgen de jongeren voor de ouderen.

De 'primitieve' vorm daarvan is dat ouders zorgen voor zoveel mogelijk kinderen teneinde op hun oude dag door zoveel mogelijk kinderen onderhouden te worden.

In Nederland bestaat sedert 1957 de Algemene OuderdomsWet..de AOW. Die feitelijk hetzelfde werkt als de grote gezinnen elders.

Het verschil zit hierin dat de staat premies heft van iedere inwoner gedurende een aantal van zijn/haar werkzame leven hier te lande.

Van die premies worden de inkomens van de ouderen betaald.

De problemen m.b.t. de inkomsten voorziening van ouderen zijn ontstaan in de laatste jaren van de jaren zestig toen de NVSH..is de Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming HUN norm...2,2 kind per gezin.. voor de gezinsgrootte propageerde.

Daardoor ontstond de te kleine groep mensen die thans voor de ouderen moeten zorgen.

Overigens hebben helaas de achtereenvolgende regeringen nimmer overwogen een soort reservepot op te bouwen teneinde de zware financiële jaren van thans het hoofd te kunnen bieden.

Ik heb je vraag wat uitgebreider beantwoord omdat ik vermoedde dat de door mij beschreven problematiek jouw achterliggende gedachte was.

De wereldbevolking blijft dus groeien doordat vooral in de ontwikkelingsgebieden een gigantische bevolkingsgroei plaatsvindt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In een land als india en pakistan gaan de regels van minder groei niet op deze landen groeien ongelooflijk hard. Daarnaast heb je nog Afrika.

Toegevoegd na 2 minuten:
begin 1900 telde bijv india 250.000.000 mensen nu ongeveer 1.190.000.000
12 jaar geleden
In veel landen met een momenteel grote bevolking zie je dat de gemiddelde levensverwachting enorm stijgt, omdat bv in China en India, de levenstandaard enorm toeneemt. Omdat mensen gemiddeld langer doorleven, worden er nog wel veel kinderen geboren, en sterven er relatief weinig mensen.

Daarnaast is het zo dat in India, Zuid Amerika en grote delen van Afrika nog steeds enorme gezinnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als twee koppels elk 10 kinderen nemen dan heb je 20 "nieuwe mensen". Dan daalt de bevolkingsgroei en krijgen ze maar 5 kinderen meer. 20x5 = 100, dus hoewel de bevolkingsgroei daalt, stijgt de bevolking wel. Bovendien krijgen mensen in ontwikkelingslanden meer kinderen dan in de westerse wereld. De groei daalt, maar er is wel nog steeds groei.