hoe kan groepsgedrag uitlopen tot een rel?

Ik moet dit voor mijn profielwerkstuk uitzoeken. Ik hoop op een zo snel mogelijke reactie!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Kijk de Duitse film 'Das experiment' of de nieuwere versie 'The experiment'. Tevens kun je zoeken op het Stanford experiment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt uit verveling en stoer gedrag. Mensen in een groep willen zichzelf vaak bewijzen en gaan stoere grappen maken en zo. Maar als de grappen dan op zijn gaan ze zich vervelen en dan verzinnen ze wat anders. En omdat ze toch steeds stoere dingen willen doen gaan ze vaak ook extreme dingen doen. Bv dingen vernielen, andere groepjes uitdagen van kijk ik ben de beste. En door die strijd kunnen er rellen ontstaan. Kijk maar naar voetbalsupporters. Een groep is de trouwe PSV supportersclub en schreeuwen ook harduit: "PSV is de beste!!!" maar dan komt er een groep die fan van AJAX is en die schreeuwt dan weer: "AJAX is de beste!" En omdat ze allebei aan hun standpunt blijven vasthouden ontstaan er ruzies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat relschoppers in hun eentje schijtlaarzen zijn en zodra ze meer van die relschoppers tegenkomen voelen ze zich ineens sterker worden en durven met een groep wel een hoop branie te schoppen. Dit komt enkel voort uit hun eigen onzekerheid! Geen goed gevoel van eigenwaarde meegekregen met de opvoeding.
Mensen die zich goed voelen over zichzelf hebben dit gedrag niet nodig!