Waarom wordt er vaak sorry gezegd door iemand die moet huilen?

Is eigenlijk best vreemd, het is gewoon een emotie, je kunt daar zelf weinig aan veranderen. Waarom dan sorry zeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het is onze opvoeding , emoties zoals verdriet dus huilen is iets van je zelf en moet je niet aan anderen tonen.
Je moet sterk zijn, je er tegen verzetten, je inhouden , er niet over praten.
En als er dan toch nog een traantje te voorschijn komt, dan zeggen we a gauw sorry, we vinden het genant om onze emotie te laten zien, het is ons aangeleerd om dat bij je zelf te houden.
We gaan ons zitten te verontschuldigen omdat we de situatie even niet meer de baas zijn, erger nog we schamen ons er vaak voor, zeker als we ook nog een man zijn!
Door deze opvoeding breng je een ander ook nog in de verlegenheid, wat ook die ander is nooit geleerd hoe er mee om te gaan.
Ja we roepen meteen, wat is er?
En ,gaat het wel?
En kom joh, even flink zijn, je moet verder met je leven.
Dan komt er vaak nog meer sorry, sorry en dan: het gaat wel weer, sorry hoor.
We zijn vergeten of nooit geleerd om echt hulp te bieden , We zijn vergeten ons even in te leven in de ander en vinden dat huilen alleen maar lastig, wat moet je er mee, doe dat lekker thuis als je wilt huilen.

Dus als het gebeurt, zeg je al gauw sorry en wordt je signaal om hulp niet begrepen.

Gelukkig wordt het aantal mensen die het wel begrijpen steeds groter en weten ze hoe te helpen, want met sorry schiet geen mens wat mee op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huilen wordt inderdaad gezien als lastig of zelfs als zielig. Wat erg dat diegene daar om moet huilen, hoor je anderen denken. Heel raar aangezien het een heel normale emotie is. Scherp antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat leven we toch in een kromme maatschappij.

Andere antwoorden (7)

Sommige huilende mensen zeggen sorry omdat ze de anderen opzadelen met hun problemen.
Of omdat ze (ongevraagd) aandacht vragen.

Ik vind het ook niet nodig om sorry te zeggen, ik zeg dan ook altijd dat het niet erg is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt dan sorry omdat je je schaamt of omdat je denkt dat de ander in verlegenheid wordt gebracht door de emotionele uitbarsting.
Je zadelt de ander op met een stukje zorgplicht... en dan is het logisch dat je je daarvoor verontschuldigt.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat bedoelde ik :-) jij hebt het beter verwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou dat schamen komen doordat in de opvoeding vaak wordt meegegeven niet "zomaar" te gaan huilen?
itsme
14 jaar geleden
@Biertje: In de opvoeding ben je meestal nog jong en onbevangen, huilen hoort daar bij. En daar hoort ook troost bij, van je ouders of opvoeders. Maar als volwassene realiseer je je dat die troost dan alleen maar gegeven kan worden door omstanders die er meestal niets mee te maken hebben. Ik denk dat je opvoeding daar wel mee te maken heeft, in de zin van 'je netjes gedragen'. Emotionele uitbarstingen in het openbaar is buiten die norm. Ja dus!
omdat je je niet weet te beheersen.
je confronteert anderen met een bult emotie.
niet dat dat beheersen hoeft wat mij betreft, maar vaak hebben mensen het gevoel van wel.
14 jaar geleden
Je wil de omstanders eigenlijk niet lastigvallen met de door jou getoonde emotie. Je schaamt je hiervoor misschien, en vraagt excuse voor de onaangename situatie waarin je de anderen betrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het dubbel-op als je 'sorry' zegt. Huilen is het ultieme menselijke deemoedsgebaar. (Iedere diersoort heeft deemoedsgebaren om aan te geven dat het de ander als meedere erkent, en niets kwaads in de zin heeft, dus ook diertje 'mens') Eigenlijk kan je niet méér 'sorry' dan 'sorry' zijn, maar misschien omdat wij mensen met elkaar praten, wordt het ten overvloede nog eens gezegd ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook echt bij de nederlandse cultuur horen,wij horen nuchter te zijn !!Vertoon vooral geen emoties ,laat niet zien dat je kwetsbaar bent.Soms zie je het ook bij jonge kinderen die huilen ,dan zegt moeder: " nu is het weer over" .Of zegt alleen "OVER".Dus ik denk dat we het al jong leren om liever niet te huilen ...sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is het niet dubieus om kinderen aan te leren niet te mogen huilen? Je verbiedt ze toch ook niet om te lachen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja precies ,maar ik zie het regelmatig in mijn omgeving.Nieuwe vraag biertje ??hahhaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met je eens josephina; huilen is in strijd met de culturele code, en wie een code overtreedt moet wel sorry zeggen.
Aangeleerd gedrag is dat... Men wil de ander niet in verlegenheid brengen en verontschuldigt zich daarvoor... Dit is aangeleerd gedrag...