Hoe kan je de eigenschap kwetsbaarheid als kracht gebruiken?

Vaak wordt kwetsbaarheid gezien als zwak, een eigenschap waarop je "gepakt" kan worden door mensen.
Gevolg van gekwetst zijn/worden is een gevoel, dat we innerlijke pijn noemen en als moeilijk en naar ervaren.
Maar je kwetsbaar opstellen wordt vaak ook gezien als sterk en krachtig. 2 Tegenstrijdige zaken lijkt mij. Hoe zit dat?
En hoe kan je kwetsbaarheid dus als kracht gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Kwetsbaarheid als kracht te gebruiken.

Wanneer je je kwetsbaarheid je puur mens zijn durft te laten zien daar is moed en kracht en lef voor nodig .

Menigeen walst over dat gedeelte van hem /haar zelf heen en gaat dan aan een belangrijke gedeelte van zich zelf voorbij bewust of onbewust .

Ergens diep ver weg van binnen voelen ze wel iets maar het is te bedreigend om naar te kijken en mee geconfronteerd te worden voorzichzelf .

En dan kan je ook geen rekening houden of het invoelen met iemand anders .
zn gevoelens of mogelijke kwetsuren .

Iedereen is kwetsbaar of heeft onzekerheden wanneer je dit koste wat kost verbergt voor een ander ben je mi niet echt en puur .

Laat je het zien dan getuigd dat van kracht hebben .

Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt naast een IQ ook een EQ, welke handelt met empathie (inlevingsvermogen). Kwetsbaarheid kan een kracht worden als je bv gewoon zegt: sorry, maar nu doe je me pijn/je kwetst me. De ander zal dat dan als eigen-falen opvatten en in het vervolg niet meer doen.

Tevens is kwetsbaarheid een symptoom van inlevingsvermogen. Als je dat hebt, zul je ook niet vaak anderen kwetsen, en ben je een graag geziene kast. Goed voor je eigenwaarde!

Gekwetst worden licht grotendeels aan jezelf: laat je het toe, ben je wel in de buurt van de voor juiste mensen. In beide gevallen bescherm je jezelf door je eigen erkenning van kwetsbaarheid.

Toegevoegd na 1 uur:
kast = natuurlijk Gast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zin van je: "sorry, maar nu doe je me pijn/je kwetst me. De ander zal dat dan als eigen-falen opvatten en in het vervolg niet meer doen."
Een ander gevolg kan zijn, dat iemand het beoogde doel ook heeft behaald (hij heeft je pijn gedaan) en zal dat doorzetten, omdat hij zich er goed bij voelt: hij heeft een soort van "macht" over je. Dat is eigenlijk een door mij vaker gezien gevolg: bijvoorbeeld bij pesten van iemand.
Hoe zie jij dat?
Kwetsbaarheid kan ook een kracht zijn, omdat je op die manier het vertrouwen kunt winnen van mensen.

Als je je kwetsbare kant laat zien, durven mensen zich ook meer open te stellen naar jou. Jij geeft ze als het ware een stukje vertrouwen, namelijk het vertrouwen dat zij geen misbruik zullen maken van jou kwetsbaarheid. En als die ander zich dan ook meer open durft te stellen, kunt je een ontzettend mooie vertrouwensband krijgen.

Zelf vind ik dat het belangrijkste aan een relatie of vriendschap. Natuurlijk heb je ook wat meer oppervlakkige vrienden, maar met mijn goede vrienden is toch wel het doel van mij om zo dicht mogelijk bij elkaar te komen. En dat doe je door je kwetsbaar op te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Volgens mij heb je het over twee heel verschillende dingen.

Kwetsbaarheid en je kwetsbaar durven opstellen is
iets HEEL anders dan je snel gekwetst voelen en daardoor innerlijke pijn lijden.

Daarom is dit absoluut niet tegenstrijdig.

1]] Je kwetsbaarheid durven tonen, je kwetsbaar durven opstellen is
Niet bang zijn om je innerlijk te laten zien.
Weten dat je goed bent zoals je bent.
Weten en beseffen dat je fouten hebt en maakt en niet bang zijn om die te laten zien.
Wie genoeg zelfvertrouwen heeft durft zich kwetsbaar op te stellen.

Dat is kracht!

2]] Gekwetst worden, je verdrietig voelen omdat anderen iets naars zeggen en dat als moeilijk en pijnlijk ervaren, dat is geen kracht, dat is verdriet.

Als je je heel snel gekwetst voelt, dan durf je je niet meer open te stellen. Dan bouw je een muur om je heen, als een soort zelfbescherming.
Maar daarmee sluit je dus anderen buiten.
Dat kan stoer lijken, maar is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwetsbaarheid tonen en kwetsbaarheid voelen is toch beide kwetsbaar zijn?
Als je je kwetsbaarheid toont en iemand doet je daarin pijn, dan ben je gekwetst. Ik vind je antwoord heel interessant en klinkt ook logisch.... maar er zit voor mij toch een tegenstrijdigheid in.
Het gaat m.i. om dezelfde eigenschap, met verschillende uitwerkingen. Zeg maar jouw punt 1 kan gevolgd worden door punt 2, met weer als gevolg je laatste alinea.
Overigens zie ik niet in, dat een muur om je heen bouwen vanwege pijn stoer zou zijn? Misschien begrijp ik je niet goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik met je eens. Het kán tegen iedereen zijn, als het een heeeeele dikke muur is, maar er kunnen ook gaten/ gaatjes in zitten, of een heel klein muurtje ;-)
Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Jammer, dat je niet bent ingegaan op mijn reactie, maar uiteraard is iedereen daar vrij in :-)