Is deze onderzoeksmethode goed?

http://www.stivoro.nl/Voor_volwassenen/Feiten___Cijfers/Hoeveel_mensen_roken_/index.aspx

Van de jongeren (10 tot en met 19 jaar) rookte 21% regelmatig in 2010. Regelmatig roken houdt in dat jongeren ‘ja’ antwoorden op de vraag of ze de afgelopen vier weken gerookt hebben.

Dat lijkt mij nogal een vreemde definitie om iemand als regelmatige roker te bestempelen. Je zou dan met een trek aan een sigaret de afgelopen maand als regelmatige roker bestempeld worden. Er staat niks over hoeveelheid of frequentie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter begrijp ik jou punt. (wilde dit niet bij het antwoord plaatsen) Ik ben het dus met je eens dat een beter antwoord was geweest: 21% van de jongeren gaven aan dat ze in de afgelopen 4 weken hebben gerookt. Op die manier beschrijf je exact wat je vraag was en hoe hierop is geantwoord. Dit soort conclusies worden heel vaak getrokken en zijn heel gevaarlijk. Stel ik doe een onderzoek over alcohol bij jongeren en uit met testresultaten komt het volgende: Op de vraag of kinderen (tussen de 14 en 16 jaar) ooit alcohol op hebben zegt 25%; Ja. Mijn conclusie: 25% van kinderen tussen 14 en 16 jaar drinkt alcohol. Dit zijn dingen die helaas veel gebeuren en waardoor er veel verkeerde beelden staan over de (verchillende) bevolking(sgroepen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou graag een plusje voor een reactie geven :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag hem ook op mijn antwoord geven die hieronder staat:P

Het beste antwoord

De conclusie die hier wordt getrokken is goed, mits men regelmatig heeft gedefinieerd als: Iemand die 1x in de 4 weken rookt is iemand die regelmatig rookt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het punt zit hem dus in het woord "regelmatig." De een vat regelmatig op als 1x in de 4 weken (zoals hier) en de ander vind regelmatig 1x per 2 a 3 dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deze

Andere antwoorden (1)

De conclusie die men hier geeft is erg breed en er word gelijk een veronderstelling gedaan. Het kan zo zijn dat het in de enquête wel gevraagd is maar dat het in de conclusie slecht is geformuleerd.

de onderzoeksmethode weet ik niet, ik heb niet aan het onderzoek meegedaan.

Maar ik kan je wel vertellen dat als ik deze conclusie op mijn school zou inleveren een dikke streep doorheen krijg