Nadelen:
De gevolgen van staatloosheid zijn ernstig. De staatloze bestaat als het ware juridisch niet. Wie geen nationaliteit heeft wordt door geen enkele overheid erkend. Dit houdt onder andere in dat men geen paspoort of andere documenten krijgt waardoor men niet (internationaal) kan reizen. In principe betekent dit dat men ook niet in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning en dus door iedere overheid het land kan worden uitgezet.

Voordelen zijn er amper.
Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en bent nergens welkom.

Maar er is wel een Verdrag betreffende de status van Staatlozen.

In Belgie geldt (en volgens mij ook in Nederland)
Als je kan bewijzen dat je staatloos bent
dan kun je een verblijfsvergunning krijgen.
Oftewel:
Een persoon die geen enkele nationaliteit (meer) bezit, kan een procedure voeren om erkend te worden als "staatloze". Op basis van deze erkenning kan men een verblijfsrecht bekomen in België.

Zie dat maar eens te bewijzen!

http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=113#wie

Voor Molukkers:
Zij wilden de Nederlandse nationaliteit niet aannemen, omdat zij wilden vasthouden aan een terugkeer naar de onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken.
In 1976 werd door middel van een speciale wet (Wet betreffende de positie van Molukkers) geregeld dat de Molukkers recht hadden op een Nederlands paspoort, maar zij hun staatloosheid niet hoefden op te geven.

Als ze dan terug zouden gaan, dan zouden ze de Molukse nationaliteit weer kunnen aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig. Dank je! +