Is het zomaar mogelijk dat ouders hun kind achter laten in een huurhuis wanneer hun kind 21 wordt?

De ouders liggen in scheiding en verlaten beide het huis. Daarnaast willen ze allebei het kind niet meer in huis nemen waardoor het kind alleen achter blijft in het huis.

Wanneer dit mogelijk is kan het kind nog aanspraak maken op een financiele tegemoedkoming zoals huursubsidie? Dit omdat volgens de website van de belastingdienst krijg je geen huursubsidie als je onder de 23 bent en in een huis zit van boven de 380 euro per maand.

Het kind heeft momenteel een partime baantje met een minimum jeugdloon, dus niet bepaald een vetpot. Ze zal uiteraard naar een fulltime baan moeten, maar zal waarschijnlijk rond het minimum jeugdloon blijven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

dat mag alleen wanneer het kind op het huurcontract staat. anders niet en gaat de woning terug naar de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat dit niet gaat lukken. Sowieso omdat die huursubsidieregeling niet voor niets zo is opgesteld: het is niet de bedoeling dat een alleenstaande van 21 gesubsidiëerd een huis bewoont dat blijkbaar geschikt is voor drie volwassenen.

Bovendien is het helemaal niet gezegd dat dit mag van de verhuurder. De ouders hebben een huurcontract, het kind niet. De officiële huurders vertrekken, wat betekent (als het sociale huur is, waar ik wel van uitga) dat het huis weer beschikbaar komt voor mensen die op de wachtlijst voor een woning staan. Hoe schrijnend ook, het kind in zo'n huis laten wonen wordt in dit verband gezien als 'voordringen' op mensen die al heel lang op een huis wachten.

Wat ze het beste kan doen, natuurlijk naast het zoeken van een fulltime baan, is direct aankloppen bij de woningcorporaties (waarschijnlijk via Woningnet) voor een urgentieverklaring, zich indien mogelijk inschrijven bij de lokale stichting voor jongerenhuisvesting, internet afstruinen naar studentenkamers waar ze misschien terecht kan etc.

Verder kan ze direct overleggen met de verhuurder, misschien dat ze wegens omstandigheden een coulanceregeling kan treffen om tijdens het zoeken naar nieuwe woonruimte nog even in het huis van haar ouders te blijven terwijl ze nieuwe woonruimte zoekt.

Normaal zou je met zo'n urgent woonruimteprobleem bij je ouders terecht moeten kunnen, maar als je van die ouders niets hoeft te verwachten... Helaas stopt de wettelijke zorgplicht van ouders als het kind 21 wordt, dus je kennis valt precies tussen wal en schip.