Door de eeuwen heen heeft het taoïsme zich vermengd met allerlei andere disciplines, zoals alchemie, geneeskunde en geomantie. Tegelijk is het taoïsme uitgegroeid tot een religie, compleet met tempels, rituelen en priesters.

Het klassieke taoïsme uitte zich hoofdzakelijk in literatuur en kunst. Maar taoïsme kan ook zo praktisch zijn dat het uitmondt in daadwerkelijke natuurbescherming, zoals door boerengemeenschappen in het oude China gebeurde.

Er zijn vele taoïsmes. Zoveel, dat de gemeenschappelijke factor misschien het beste omschreven kan worden als een geesteshouding. De taoïst is nieuwsgierig, meditatief, tolerant, en stelt groot belang in zijn natuurlijke omgeving.

Chinese driepoot

Het taoïsme is in veel opzichten tegengesteld aan een andere invloedrijke leer binnen de Chinese cultuur: het confucianisme. Confucianisme, genoemd naar zijn grondlegger, de filosoof Confucius, houdt zich bezig met ethiek, morele verplichtingen en hiërarchische verhoudingen in het maatschappelijke leven en de familie. Daartegenover stelt het taoïsme individualiteit, vrijheid, mystiek en het afwijzen van overheidsinmenging. Vandaar dat het taoïsme altijd in oppositie is geweest tegen de officiële cultuur van het land, terwijl het confucianisme door de eeuwen heen voor de machthebbers wel bruikbaar was.

In de eerste eeuw na Christus drong het uit India afkomstige boeddhisme in China door. Het boeddhisme plooide zich naar de oudere filosofieën van het confucianisme en het taoïsme en kende vooral in de zevende en negende eeuw een invloedrijke groeiperiode. Uit de vermenging van boeddhisme en taoïsme ontstond Chan, wat in het westen bekend is onder zijn Japanse benaming Zen. Confucianisme, taoïsme en boeddhisme vormen de pijlers van de Chinese denkwereld.

Toegevoegd na 32 seconden:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i001804.html

Toegevoegd na 2 minuten:
De filosofische traditie van het taoïsme is tussen de vijfde en derde eeuw voor Christus in China ontstaan. Twee literaire werken vormen de basis van het taoïsme: de Tao-te ching door Lao Zi en een bundel essays, gedichten en verhalen, de Zhuangzi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Taoïsme gaat over de weg van de mens, in balans met de natuur.
Zonder verzet (wu wei) meegaan met de stroom van yin en yang.
Natuurlijke anarchie en innerlijke harmonie.
De recente chaostheorie in een oeroud filosofisch kader.

Ruim 2500 jaar voor Christus is de filosofie in China ontwikkeld.
In de tijd van de Han dynastie (2de eeuw voor Christus)
werd het een volksreligie en werden er goden toegevoegd.
Geleidelijk aan zijn er meerdere Taoïstische stromingen ontstaan.
Veelal combinaties van Taoïsme, Boeddhisme en Confucianisme.
Confucius met de regels, de manieren en de orde,
de Tao met de chaos van de natuur.
Het Taoïsme is vaak verboden en Taoïsten zijn en worden vervolgd.
De meeste heiligdommen, tempels en kloosters zijn vernietigd.
Dit is vooral gebeurd in de de 19de en 20ste eeuw.
Het Taoïsme herleeft momenteel weer als filosofie,
en in China ook als religie.
Het is een van de vijf erkende godsdiensten in het huidige China.
Het is bovendien een van de grote geestelijke stromingen,
naast Christendom, Islam, Jodendom, Hindoeïsme en Boeddhisme.

In het westen kijken we vooral naar de filosofie Taoïsme
en niet zozeer naar de religie Taoïsme.

De invloed van het Taoïsme is groot en grotendeels onzichtbaar,
want niet benoemd of georganiseerd.

De Tao Te Tjing behoort tot de meest vertaalde boeken ter wereld.
Het is een van de drie klassieke taoïstische boeken.
De I Tjing, het boek der veranderingen, is bekend als orakelboek.
De geschriften van Zhuang Zi vormen het derde boek.
Deze bundel met humoristische en schitterende verhalen,
is in 2007 voor het eerst in het Nederlands verschenen.

Via de zijderoute raakte het Taoïsme bij de oude Grieken bekend.