Waarom zijn er in de jaren 60 ineens zoveel Chinese restaurants gekomen in Belgie en geen Afrikaanse?

Belgie heeft toch nooit een kolonie gehad in China, wel in Afrika en er zijn helemaal niet zoveel Afrikaanse restaurants.
In Nederland zijn dan weer heel veel Surinaamse en Indonesische restaurants, maar Nederland heeft daar dan ook een kolonie gehad, dus lijkt me dat wel normaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er waren in 1910 al chinese restaurants in Nederland, maar nog niet zo veel. De eetcultuur is sinds de jaren '60 sterk veranderd. Tot die tijd was uit eten gaan een luxe, en gedurende de jaren '60 werd dat min of meer gewoon. Er kwamen dus niet alleen veel chinese restaurants bij, maar het aantal steeg in het algemeen. Omdat we toen nog niet rijk waren als nu, profiteerden de chinese restaurants daar extra van, omdat het daar goedkoop (en veel!) was. Mensen die een "gewoon" restaurant nog niet konden betalen, hadden wel geld om chinees te eten. En dan geldt de regel: als er veel vraag is, komt het aanbod vanzelf.

Op de site van Geschiedenis-24/Ander tijden vind je nog een oorzaak:

"Chinese restaurants waren er in Nederland al voor de oorlog. In 1920 werd in Katendrecht (in Rotterdam) het eerste Chinese eethuis gesticht, ‘Cheung Kwok Low’. In 1924 volgde Amsterdam met het beroemde ‘Kong Hing’. Die eerste Chinese restaurants stonden niet toevallig in havensteden, want de meeste Chinezen kwamen naar Nederland via de koopvaardij. Na een grote havenstaking in 1911 hadden Nederlandse reders Chinese zeelui uit Engeland aangenomen. Die namen namelijk genoegen met een lagere lonen. Sommigen van hen bleven hangen in Nederland en begonnen een eigen eethuis."

http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2002-2003/De-culinaire-revolutie-van-de-jaren-zestig.html

Misschien zul je zeggen, dat die Chinezen van de koopvaardij toch niet zó groot in aantal zijn geweest. Maar zoiets begint klein, en breidt zich heel langzaam uit. Als blijkt dat chinees eten aanslaat, dan komt de familie van zo'n ondernemer in China ook naar Nederland, om zo'n restaurant op te zetten. Het kleine beetje geld wat je kunt verdienen als je zo'n restaurant hebt, zal al snel meer zijn, dan het geld wat je (toen) in China kon verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo leer je nog eens wat +1