Wanneer begint een nieuwe generatie?

Elke seconde wordt er een kind geboren. Toch onderscheiden we heel duidelijk verschillende generaties. Hoe zijn generaties ingedeeld, en wanneer begint er een nieuwe? Zijn er mensen die tussen twee generaties in vallen? En zijn er andere indelingen in generaties op andere plaatsen in de wereld?

Toegevoegd na 36 minuten:
Voor de duidelijkheid: ik doel vooral op de labels op grote groepen mensen. Zoals daar zijn de babyboomergeneratie, de generaties X, C en Y, de Einsteingeneratie, de en-en-generatie, de stille generatie... Tsjonge, nou, het zijn er dus een heleboel!

Mijn vraag is dus: Waar komen ze vandaan? Wanneer begint een nieuwe? En is er voor iedereen een generatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

suus, er wordt meestal een nieuwe generatie aangeduid na belangrijke gebeurtenissen die van grote invloed op de hele bevolking, en ons hele denken zijn geweest. Vandaar dat soms groepen elkaar sneller op lijken te volgen dan anders. En volgens mij zal het alleen maar sneller gaan gezien de snelheid van de ontwikkelingen.
Waren wij eerst de generatie van de bomen die tot in de hemel groeiden, zijn wij nu de generatie van de crisis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zie generaties meer in de familiekringen.
Echtpaar krijgt eerste kind: nieuwe generatie.
Dit kind groeit op en krijgt ook kinderen: weer nieuwe generatie:
Je hebt dan grootouders, ouders, kinderen.
Drie generaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke seconde dus...

Nee er zijn nooit mensen die tussen generaties invallen...
Nee het is altijd generatie op generatie, kan niet anders...

Generatie moet je niet verwarren met tijdperk...
Tijdperken breken aan, zoals nu het ik-tijdperk ten einde loopt en het wij-tijdperk er aan komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als allochtoon in NL, waren mijn opa/oma 1e generatie. Mijn ouders 2e generatie, ik ben 3e generatie, mijn kinderen 4e generatie. En ga zo ma door.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bij jou is het heel duidelijk, baby. +1
Dit is een veel gemaakte denkfout.
Het is niet zo dat er om de zoveel tijd een generatie wordt afgesloten en een nieuwe generatie begint. Alsof het woord "generatie" een aanduiding is voor een bepaalde
tijdsperiode.

Generaties zijn groepen mensen die even oud zijn. Je hebt het dus ook altijd over een generatie in relatie tot één bepaald iemand, of in relatie tot een bepaalde groep mensen die ongeveer even oud zijn.

Als je het dus over jezelf en je "generatiegenoten hebt" heb je het dus over mensen die ongeveer even oud zijn, en dus rond dezelfde tijd zijn opgegroeid e.d. en daarom onderhevig zijn geweest aan dezelfde invloeden en veranderingen in de maatschappij.

Als je het hebt over het verschil tussen twee generaties, heb je het over een groep mensen, en de groep mensen die daar de ouders/kinderen van zijn (de vorige of volgende generatie).

Als je het hebt over de "vorige generatie" heb je het meestal over de generatie die kwam vóór die van jezelf, en daarbij gaat het dan om de generatie die de ouders. Als je hebt hebt over de "volgende generatie" dan gaat het over jouw kinderen.

Maar een "vorige generatie" in een andere context kan weer iets anders betekenen. Bijvoorbeeld de "vorige generatie" arbeiders, is de groep arbeiders waarvan de leeftijdsgroep de ouders vormden van de "huidige arbeiders".

Snapje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
suus, er wordt meestal een nieuwe generatie aangeduid na belangrijke gebeurtenissen die van grote invloed op de hele bevolking, en ons hele denken zijn geweest. Vandaar dat soms groepen elkaar sneller op lijken te volgen dan anders. En volgens mij zal het alleen maar sneller gaan gezien de snelheid van de ontwikkelingen.
Waren wij eerst de generatie van de bomen die tot in de hemel groeiden, zijn wij nu de generatie van de crisis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps, als reactie geplaatst, 't moet een antwoord zijn. Dus nog maar een keer neergezet.
"Generatie" wordt op meerdere manieren gebruikt.
1. in familiestamboombetekenis: Als kinderen van een vorige generatie,
2. Als tijdperk om mensen in een bepaalde tijd te kwalificeren: De generatie van na de oorlog, de babyboomers enz.
3. Als groep: de huidige generatie pubers zijn veel gewldadiger dan de vorige generatie.
Alleen de eerste betekenis is dtrikt, bij de andere betekenissien is sprake van een vage indeling en je kan dan ook een beetje van de ene en een beetje van de andere generatie zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een nieuwe generatie al enige tijd bestaat voor een kenmerk komt bovendrijven waarmee deze zich onderscheidt van een vorige. Dan is er iemand die het verschijnsel een naam geeft en als die aanslaat omdat men het herkent is er een nieuwe generatie 'geboren'.
Als generaties op die manier ontstaan hebben ze dus ook geen vaste levensduur en kun je ook niet zeggen of iemand er toe behoort, want er zullen altijd veel mensen zijn die niet aan het etiket voldoen. Het spreken over generaties in de zin van patatgeneratie e.d. is toch vooral schilderen met een bezem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt allemaal pas achteraf bepaald, zeker nooit zwartwit, is totale willekeur, is totaal afhankelijk van waar je woont, je cultuur, etc.
Vooraf kan er dus gewoon weinig over gezegd worden.