Kan je een dorp/stad/land in je eentje proberen op te knappen en nieuwe dingen aan te leren?

Ik zou graag wat willen betekenen voor mijn vaderland, Bangladesh. De mensen zijn daar ondervoed, analfabeet en hebben geen geld. Ik zou het graag wat beter willen maken door bijvoorbeeld stevige huizen te bouwen, straten schoon houd door prullenbakken neer te zetten en beter onderwijs voor alle leerlingen, en dat ook nog eens gratis, zodat iedereen gelijke kansen heeft om te slagen.

Ik ben trouwens pas 14, en zou dit willen doen als ik geslaagd ben voor mijn HAVO(zit nu in de 3e). Dus ongeveer 16/17.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

mooie gedachte om wat te willen betekenen.

helaas kan het enkel kleinschalig, maar ook dat geeft natuurlijk enorm veel voldoening.

door wat te netwerken kan je er misschien een project van maken en vragen of de school mee wil helpen.

-verzamelen van lege cartridges
-verzamelen van statiegeld flessen
-rommelmarkt organiseren (huur van tafel of kraampje wat ten goede komt aan je doel)
-een boekenmarkt (ook huur tafeltje)
-vragen om kleding, schoolspullen, knuffeltjes etc wat je op kan sturen
-adverteren op internet met de vraag of er mensen naar vakantie gaan en wat mee willen nemen zodat je op verzendkosten kan besparen
-bloembollen verkopen (misschien kan je iets regelen met een bloembollen handel in de regio want het is ook een stukje reclame uiteraard)
-speculaas (het is de tijd weer)
-een fancy fair

het slaan van waterputten, voorlichting geven over landbouw/gewassen, micro leningen verschaffen, huizen en scholen bouwen is gewoon te kostbaar en te grootschalig.

maar ik vind het wel super nobel van je! echt klasse, en op kleine schaal kan je ook een hele hoop betekenen.
wie weet als het van de grond komt dat er mensen komen met plannen en meer ideetjes zodat je wat kan gaan netwerken en steeds wat meer kan gaan betekenen als je eenmaal van school af bent.

ook al help je een school aan spullen, kinderen aan speelgoed en schriftjes, ook op kleine schaal kan je heel veel goeds doen hoor!

maak gebruik van sportclubs, buurthuizen, de schoolkrant, internet (mp gratis adverteren) prikborden, het grote bereik op school, kijk of je organisaties (ontwikkelingswerk) kan benaderen die zich ook voor dit land inzetten en waar je van kan horen wat je mogelijk kan doen of wat een goed haalbaar idee zal zijn etc.

super veel succes gewenst!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi volledig antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel rieneke :) ------------------------------------------------------------------ wil het schatteke van een minaar eventueel mijn min motiveren? misschien valt er nog een lesje uit te trekken voor me namelijk (al dan niet op psychologisch gebied en dus los van het antwoord zelf hier)

Andere antwoorden (5)

Met genoeg geld kun je (bijna) alles doen. Dus ja je zou in je eentje een land kunnen veranderen zolang je maar genoeg geld hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat kan je niet in je eentje, maar vele eentjes kunnen dit wel.
doe wat je kan, en maak verschil!
zelfs nu op je 14e zou je wat kunnen betekenen.
misschien een sponsorloop vanuit school, of iets dergelijks?
goede instelling, veel succes!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Je kunt niet in je eentje een dorp opknappen. Je kunt wel in je eentje beginnen, en mensen enthousiast maken voor je plannen, en ze activeren.
En zo kan het plan dat klein bij jou begon wel heel groot worden. Je kunt veel betekenen op deze manier, en echt een groot verschil maken. Bedenk je plannen, bereid ze goed voor, zorg voor een bak met geld (kun je ook allerlei plannen voor bedenken), en voer je plannen uit. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi dat je hier nu al over na denkt! Misschien kan je via Nederlanders die daar al goed werk verrichten, een leeftijdsgenoot persoonlijk helpen. Met een kleine financiele bijdrage zorgen dat iemand naar school kan gaan. Je kan dan ook misschien met elkaar schrijven en haar/hem af en toe wat kleine dingen opsturen. Sommigen op het oog, kleine bijdragen, kunnen echt een wereld van verschil maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit vind ik echt een goed antwoord!
Ja, dat kan!
Al zijn er wel een boel hindernissen.

Je zal nooit helemaal in je eentje iets kunnen opknappen, maar je kan natuurlijk wel aan het hoofd ervan staan.
Als ik jou was, zou ik nog wel even doorleren. Bedenk ook dat, juist in dit soort landen, hoe ouder hoe meer respect je krijgt. Je kan daar wel als ''tiener'' gaan proberen de wereld te veranderen (en daar zou je in theorie ook heel goed in kunnen zijn) de mensen daar zouden niet meewerken vanwege je leeftijd.

Nu kan je natuurlijk al een plan opzetten: wat ga je als eerste doen, wat erna. Wat heb je nodig? Wie heb je nodig?

Als je zelf de basis van school kent (reken,lezen,schrijven) dan kun je een boel kinderen al helpen. Als je 18 bent zou je in de zomervakantie daar les kunnen geven aan mensen daar.
Maar je moet natuurlijk ook ergens van leven, zonder eten ga je dood. Zonder geld kom je niet ver. Ik weet niet of het leven daar in Bangladesh duur is (denk het niet) maar je moet toch een spaarpotje hebben en een plek om te blijven. Laat anderen trouwens niet weten dat je geld hebt(berovingen enzo)
Je zou een stichting kunnen oprichten met vrijwilligers die daar een paar maanden helpen, bijv. huizen bouwen.

Het is niet onmogelijk maar wel moeilijk.
Vooral NIET opgeven!
Ik zelf ga over een aantal jaar (als ik al 4 jaar op de universiteit zit) proberen in de zomervakantie ergens als dierenarts te helpen. Ik ben dan nog lang niet afgestudeerd,maar de basis heb ik dan al. En voor die mensen daar maakt het toch niet uit, beter een halve dierenarts dan geen dierenarts