Is het dementie proces bij mensen met het syndroom van down het zelfde als bij mensen zonder een verstandelijke beperking?

Voor mijn opleiding moet ik mezelf verdiepen in mensen met het syndroom van down met dementie.

Nu ben ik wel bekend met dementie,maar ben niet zo bekend met het syndroom van down.
Nu kan ik in mijn schoolboeken veel informatie vinden over dementie en ook over het syndroom van down,maar de combinatie ervan is niet zo goed te vinden.

Op internet is wel het een en ander te vinden,maar in kleine getallen,en niet echt inhoudelijk.

Zijn hier op GV mensen die ervaring hebben met mensen met het syndroom van down met een dementie?
Wie wil zijn of haar ervaringen met mij delen?

Ik wil een soort van casus gaan schrijven en ik moet een compleet dagprogramma maken voor iemand met het syndroom van down met een dementie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou met alle liefde je verder willen helpen, maar om te voorkomen dat dit een heel erg lang stuk wordt.....Als ik jou was zou ik contact opnemen met een zorginstelling. (Bijv. Siza. Zie de site. je kunt hier de doelgroep en wonen. aanklikken.) en informeer naar een groep waar er mensen met het syndroom van down wonen. En waar dementie speelt.
Vertel wat je voor je opleiding moet doen en wilt weten.
Zij zullen je ongetwijfeld verder kunnen helpen.
De opmerking hierboven over het gehospitaliseerd zijn zou ik zeker niet gebruiken in de casus. Vaak is dit wel zo, maar kun je toch beter anders omschrijven.
Het is een interessante casus en ik zou bijna zeggen kom maar es langs.
Structuur, een vast dagritme/programma en de begeleidingsstijl is volgend.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mensen met het Down syndroom worden vaak op jongere leeftijd dement, omdat mensen met het Down syndroom ook steeds ouder worden komt het vaker voor en zullen instellingen hier op in moeten spelen.
veel instellingrn voor mensen met een beperking zijn hier niet op ingesteld, met het gevolg dat er verhuist moet worden, wat erg ingrijpend kan zijn.
Ik heb dit laatst meegemaakt bij iemand die er gelukkig wel goed mee om ging, hij vond het leuk om een nieuwe kamer te krijgen.
Mensen met het Down syndroom zijn meestal gehospitaliseert, alle vaste indelingen van een dag raken ze kwijt, voor hun extra moeilijk om mee om te gaan. Een duidelijke dagindeling is nog belangrijker geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat mensen met Down ook kunnen gaan dementeren.