iemand die eerst gelovig was, omslaat naar een andere kant, dat ze Atheist , agnost of darwinist zijn geworden. Gebeurd dit andersom ook?

Zoja, waardoor heb je deze keuze gemaakt?
(het liefst antwoorden van mensen die het overkomen is, maar anderen mogen natuurlijk ook hun visie geven ;-) )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom staat "darwinist" daartussen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of Atheist, Had al eens eerder deze term "darwinst" hier gelezen, Bedoel het negatief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atheïst staat er al tussen, en de rest van je reactie loopt niet echt lekker, dus nogmaals; waarom staat darwinist hiertussen? Want moet ik hier nu uit concluderen dat je "darwinist" als negatieve term gebruikt? Om even evrder in te gaan op waarom ik hiernaar vraag: Een "darwinist" bestaat alleen in de geest van mensen die de evolutietheorie ontkennen. De meeste mensen die dit accepteren, en hier vallen ook vele gelovigen onder, beseffen namelijk dat de leer van Darwin slechts zo'n 127 gedateerd is (de man is overleden in 1882), en de kennis van biologen in de tussentijd behoorlijk is toegenomen. Zo is er sinds die tijd bijvoorbeeld de ontdekking van DNA geweest. De details van Darwin zijn dan ook behoorlijk uit de tijd. De achterliggende gedachte dat al het leven door afkomstig is uit dezelfde voorouders, met aanpassingen en selectie naar de op dat moment geldende omstandigheden, is hiermee echter sterker geworden. Er wordt voortborduurt op zijn werk, maar de achterhaalde gedeeltes (en dat zijn er nogal wat) worden vervangen. Darwin is tenslotte geen profeet. Ook valt het me op dat er nooit gesproken wordt van Newtonisten, Einsteinisten, Bohristen, Pasteuristen (en pasteurisatie heeft hier ook niets mee te maken), Kepleristen, en dergelijke. Dus waarom de term darwinisten telkens weer opduikt, blijft me een raadsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie nu dat ik het woordje NIET dus niet heb gebruikt
Ik bedoelde het NIET negatief ;-) Het is juist niet mijn bedoeling om iets negatiefs over mensen te schrijven! Maar snap wel wat je bedoeld! Mijn excuses voor het weglaten van het woordje niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan weet ik nog steeds niet waarom je een woord dat onterecht gebruikt wordt om mensen aan te duiden die de evolutietheorie aanhangen hanteert alsof het een woord is dat ook een religieus standpunt vertegenwoordigd. Zoals ik zeg, er zijn ook gelovigen die de evolutieleer accepteren, dus zegt "darwinist" niets over of de persoon wel of niet in een hogere macht gelooft. Het officiële standpunt van de rooms-katholieke kerk is bijvoorbeeld dat het leven op aarde is geëvolueerd, en dat (een) god op een gegeven moment de "ziel" heeft toegevoegd aan wat dan de eerste mensen zouden zijn. Dit zou je ook, omdat ze dus evolutie niet ontkennen, als een "darwinistische" positie kunnen noemen. Maar je gaat hopelijk niet beweren dat ze niet gelovig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O oke, wist niet dat de rooms-katholieke kerk zo dacht.
Was Darwin zelf ook gelovig? (weet wel dat ie een kerkelijke achtergrond had)
En beweren of iemand wel of niet gelovig is, dat kan ik niet.
weet niet wat iemand diep van binnen beleefd en hoe diegene het ervaard.

Het beste antwoord

Tuurlijk... Het is denken en niets is meer veranderlijk dan denken...

Iemand die rotsvast atheïst is, gelooft hij dan niet? Jawel net zo vurig als hij geloofde dat God bestond voordien is nu zijn geloof dat God niet bestaat, er is in feite niets veranderd, want het is allemaal denken... Denken van wel en denken van niet...

Dus mensen die in God geloven en mensen die in NIET-God geloven zijn precies hetzelfde...

Wie zou je je afvragen, zijn dan wel anders... Dat zijn mensen die weten, die zijn totaal anders, die geloven niet, omdat ze weten... Zo simpel is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord, Ik vraag me dan af waardoor iemand die eerst de wetenschap , of evolutie aanhing i.p.v geloof/godsdienst in ene de keuze maakt, om het geloof aan te hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurt gewoon, het kan frustratie zijn, het kan zijn dat het in zijn ogen een betere keuze is, allerlei redenen kunnen het zijn...
Bij de EO zenden ze toch steeds weer filmpjes uit van hen die het licht gezien hebben plotseling, dus het komt voor... En wederzijds...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gaat het licht dus uit.

Andere antwoorden (3)

Ja hoor dat gebeurt.

Vaak zijn er emotionele tijden in iemands leven, waarin ze het geheel evalueren, en beseffen dat hun beeld tot dan toe niet juist was. Belangrijke personen in die moeilijke periode kunnen een grote invloed hebben in het omslaan van overtuiging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was en ben geen kerk-aanhanger, en geloof niet in een intelligentsia die wil dat wij hem vereren en ons naar willekeur beloont en bestraft. Het zou op die manier een iirritant en egoistisch godje zijn, een beetje klein.

Toen ik de god van Spinoza beschreven zag worden, ja dat is gewoon zo'n mooi inzicht, voor DIE god kan ik door mn knieen, al klinkt dat wat ouderwets.

Als je alle oude verhalen leest en begrijpt in welke omstandigheden ze doordacht zijn, dan worden het ineens verhalen waar je ook heden ten dage veel aan kan hebben.

Tot je de zaak letterlijk gaat nemen. Dan ben je verloren en ben je goedbeschouwd een afvallige (van de oorspronkelijke gedachten en motieven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn geboorte geloofde ik niet in esoterische en spirituele of godsdienstige dingen. Toen ik meer begreep, nam ik een tijdje de overtuiging van mijn ouders over, dus werd ik langzaam aan 'gelovig', in een god, het vagevuur enzovoort. Omdat ik nogal een denker ben (niet van niveau maar toch...), kwam ik tot de conclusie dat het niet zo inelkaar zat en ging op zoek terug naar m'n eigen overtuiging. En daar ben ik nu gebleven.

Zie eens naar de mensen die van Christelijk/atheist/agnost naar Moslim overgaan (doorgaans vrouwen, behalve in Amerika, daar zijn het weer meer mannen, rara).