Hoevelen van jullie durven nog steeds in te grijpen bij "hufterig "gedrag?

Ik stond laatst in de rij bij het instappen in de bus. Ik was aan de beurt en plotseling komt er een groepje jongens (15-16 jarigen) aangerend, duwen iedereen opzij en een
trekt mij terug en vliegt het trapje op. Mijn man vliegt er achteraan,grijpt die jongen, draait zijn arm op zijn rug en duwt hem de bus weer uit. Hij duwt hem naar voren en zegt; "Achter aansluiten jij, ben je helemaal besodemietert". De vrienden natuurlijk commentaar en degene die riep:"Hè kl...." daar liep mijn man naartoe, ging voor hem staan en zei:"Als jij je niet gedraagt, zorg ik dat jij niet meerijdt en dat geldt voor jullie allemaal. Ze waren te verrast om te reageren. In de bus houdt mijn man ze dan in de gaten en toen een van die jongens neerplofte en zijn voeten op de bank voor hem neerlegde, wilde mijn man opstaan. Ik pak hem beet en zeg:"laat nou",maar na een kort;"nee",staat hij op, loopt naar die gast toe en zegt:"wil je die voeten weghalen daar en je normaal gedragen, anders zet ik je er eigenhandig uit nu".Gelukkig koos hij eieren voor zijn geld en verder hebben we er geen last meer van gehad. Je hoorde de mensen zeggen; "eindelijk grijpt er eens iemand in",dan denk ik (want ik zou ook niet durven ) Hoeveel mensen zouden er nog durven ingrijpen?

amc
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Moeilijk te beantwoorden. Bij 15-16 jarigen (Ik ben 47) heb ik niet zo'n moeite om mijn overwicht te laten blijken en zou ik ook zo kunnen reageren. Zodra ze jong volwassenen zijn en in een groepje denk ik dat ik iets minder snel in verweer zou komen. Het ligt erg aan de situatie. Over het algemeen is het voldoende om alleen maar je wenkbrauw op te trekken en te vragen wat ze aan het doen zijn of ze terecht te wijzen om jongelui tot inkeer te doen komen. Als ze dronken zijn dan is dat bijna onmogelijk. Ik heb zo al eens 's nachts een uit de kluiten gewassen vechtersbaas van iemand afgehaald en hem er op gewezen dat de ander geen partij voor hem was en niet waard om in elkaar te slaan met alle gevolgen van dien. En dat werkte. (Ik was overigens wel bang toen ik het deed...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Heb eigenlijk nog nooit zoiets bij de hand gehad. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik niet zo'n held zal blijken te zijn. Alleen als er kleine kinderen of hulpeloze oudjes bij betrokken zouden zijn .... dan heb je kans dat ik op eens heel dapper word.
Maar als het om andere volwassenen gaat die zich eigenlijk zelf wel zouden kunnen verweren, denk ik dat ik ze hun eigen boontjes zal laten doppen. Beetje laf misschien, maar zo schat ik mezelf in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Zo voel ik het ook.Bedankt.
Hoeveel mensen zo kordaat zouden zijn,kan ik niet beoordelen, maar ik zou het zeker niet (meer) doen. Ben ooit in een soortgelijke situatie beland en heb dat vreselijk moeten bezuren! Tegenwoordig ben ik liever Blo Jan,dan Do Jan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je man een keuze? Of deed hij dat uit een reflex?

Als het een reflex is, dan zou dat je man wel eens duur te komen staan... Hij kan dan niet stil blijven op momenten dat het werkelijk gevaarlijk is... Zou je man een man met een pistool ook zo behandelen, dan zou die mogelijke schutter wel eens dingen kunnen doen, waarvoor hij lang gestraft zou kunnen worden, met alle gevolgen van dien...

Maar ik waardeer zeer, hoe je man dit opgelost heeft en ik zie dat mannen die zo reageren heel dun gezaaid zijn tegenwoordig... Dus chapeau... Als iedereen zo zou kunnen reageren, dan is dat prachtig... Maar ik zou het toch super naar vinden om weer eens een geval van zinloos geweld te lezen in de krant, warbij jouw man dan het slachtoffer kon zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Natuurlijk was het een reflex, want kom niet aan zijn vrouw! Hij is totaal niet bang en komt ook altijd op voor anderen die in het nauw komen.Tja, de aard van het beestje,hè.
jee wat een kordaat ingrijpen van je man, dikke complimenten!
zelf zou ik niet zo snel ingrijpen, ik heb m'n postuur niet mee, en ben niet zo heldhaftig aangelegd.
alleen bij dierenmishandeling zou ik me denk ik niet kunnen beheersen, en proberen in te grijpen, maar of dat wijsheid is?
mensen zijn zo snel gewelddadig tegenwoordig.
al met al is het moeilijk te bepalen waar je wijs aan doet, en daarom grijpen veel mensen niet in denk ik.
14 jaar geleden
Ik zou wel wat zeggen. Of ik fysiek zou worden; Waarschijnlijk niet. Ik vrees dat ik dat toch wel te horen zou krijgen als iemand een klacht in zou dienen. Echter, ik heb mijn lengte en bouw niet tegen.. Ben niet wat je een klein schraal mannetje zou noemen. Meestal is een opmerking wel voldoende, als je het duidelijk genoeg meent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, dapper optreden van je man! Helemaal super vind ik dat!

Maar ja, het is wel fout. Zegt de politie.

Ik heb ook eens een fout gemaakt. Een automobilist raaste in volle vaart op een aantal voetgangers af die op een zebrapad aan het oversteken waren. Ze moesten wegspringen om niet te worden geraakt.

Ik liet die automobilist door een handgebaar (nee, geen middelvinger) weten dat ik zijn gedrag niet acceptabel vond.

De auto remde abrupt (dat kon hij nu plotseling wel), keerde, kwam mij achterna. Een gespierd heerschap stapte uit en kwam op me af. Hij bedreigde me met flinke mishandeling. Gelukkig kon ik een sportschool invluchten, waar op dat moment veel mensen aanwezig waren.

Er waren veel getuigen. Er was een goed signalement, zijn auto is bekend, inclusief kenteken. Fluitje van een cent voor de politie, dacht ik.

Het was inderdaad een fluitje van een cent voor de politie. Ze lieten mij duidelijk weten dat ik mij schuldig had gemaakt aan uitlokking. Aangezien het om een eenmalige bedreiging ging (die ik dus zelf had uitgelokt), zonder kans op herhaling, waren ze niet van plan er ook maar iets aan te doen. Ik zou aangifte kunnen doen, maar die zouden ze direct op de stapel leggen om niets mee te doen.

Kortom, volgens de richtlijnen die ik van de politie heb gekregen:
- Deze jongens waren weliswaar niet zo beleefd, maar ze hebben niets gedaan.
- Jouw man heeft zich schuldig gemaakt aan uitlokking.

Dit voorval, en eerdere voorvallen waarbij de politie zich anders gedroeg dan ik had verwacht (lang geleden al eens aan de orde geweest op GV), hebben mijn vertrouwen in de politie tot bijna nul teruggebracht.

Maar ja, ik ben dan ook net zo'n uitlokker als jouw man.

Het is niet anders. Zucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Word je daar nu ook niet woedend om? Mijn man heeftwel eens op een nacht iemand achterna gezeten toen hij zag dat diegene een auto bekraste (niet eens zijn eigen) Met zijn mobiel aan zijn oor, in de achtervolging, heeft hij de politie gebeld. Mijn man haalde die figuur in, hield hem staande en sprak hem hierop aan. Hij ontkende natuurlijk, had gedronken en gaf mijn man een schop. Mijn man was herstellende van een achillespees blessure (nee, niet omdat hij een vechter is haha) dus dat deed zeer en kon hij er niet achteraan rennen. Gelukkig kwam de politie op tijd en kon mijn man zeggen waar de man was. Er kwam een tweede politieauto (ja,ja) en die hebben hem naar huis gebracht. De man werd aangehouden, we hebben aangifte gedaan en er vervolgens niets meer van gehoord.
Had er nog bij moeten komen dat het uitlokking zou worden genoemd. Zo`n figuur lokt toch uit!
Ik zeg er soms wel wat van.
Alleen moet je wel goed de situatie in kunnen schatten of je eigen veiligheid niet in gevaar komt.
Politie doet tegenwoordig niets meer.
Dus daar heb je niets aan.

Bij mijn vriendin werd de buschauffeuse bedreigd in de bus, en in een stad met 80.000 inwoners heeft het zeker nog een halfuur geduurt voor de politie er eindelijk kwam aankakken.

Nou die ene is 'm natuurlijk al lang gesmeerd!