mijn vriend wil bij me komen wonen in mijn huurhuis wat moet ik doen zodat hij ook medehuurder word en dezelfde rechten heeft als ik ?

normaal duurt het 2 jaar voordat iemand medehuurder wordt maar kan het ook anders, moeten we daarvoor gaan trouwen of naar een notaris gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Bij gehuwd zijn (of geregistreerd partnerschap) is je partner automatisch medehuurder.
In geval van samenwonen kun je een verzoek indienen bij de verhuurder. Er moet wel sprake zijn van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Vandaar de termijn van 2 jaar, die kantonrechters o.a. aanhouden in hun beslissing, indien verhuurder niet mee wil werken en het tot een rechtszaak zou komen.

Lees meer op:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-medehuurder-bij-de-huur-van-een-woning.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Je moet twee jaar samenwonen én op hetzelfde adres ingeschreven staan, daarna kun je medehuurderschap aanvragen.

Andere antwoorden (1)

Denk ook aan de gevolgen van een eventueel inkomens(her)beoordeling als jullie samen te veel zouden kunnen verdienen voor de woning.

Jij hebt nu meer rechten dan hij. Hij krijgt niet dezelfde rechten van jou als enige huurder/bewoner, maar minder rechten. Jij dan ook.

Waarom zo'n haast? Wil hij anders niet? Denk ook genoeg aan jezelf.
Als het voordelig zou zijn om fiscaal partner te worden dan gaat dat tegenwoordig niet meer automatisch. Dan dus bij voorbeeld een samenlevingsovereenkomst laten maken of aanmelden bij pensioenfonds.