Waar komt het woord ouwehoeren vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ouwehoeren
zeuren
Gevonden op http://www.heelom.com/Echo/zoekrobot/woorden OUWEHOEREN
-kletsen -vorm van ouwehoer -Nederlands werkwoord
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek

Het beste antwoord

Ik dacht altijd dat mannen soms juist ouwe hoeren opzoeken om een eind mee weg te kletsen. Genoeg hoeren waarmee mannen helemaal niet aan de daad toe komen. Ze zoeken gewoon iemand om tegen aan te eh... Ouwehoeren. Dat daar ook het werkwoord vandaan kwam. Vandaag las ik echter dat het uit het Indonesisch komt! Verrassend:

"Dr. E. Heins veronderstelt dat dit in de jaren 1946 - 1950 via ex-militairen uit Indonesië in het Nederlands is terechtgekomen. Hij legt een direct verband met het Indonesische (ng+)awur (u is de oe van boer), dat ook kan betekenen 'in het wilde weg maar wat zeggen'. De Nederlandse vorm ouwehoeren moet beschouwd worden als een geval van volksetymologie: men zag in aw blijkbaar een adjectief bij het zelfstandig naamwoord hoeren, dat een werkwoord werd. Het veelgehoorde oudehoeren is het resultaat van een hypercorrectie. Nog een variant is de verkorting oude-h of o.h. 'Hij is een vreselijke oude-h."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt er geen f*ck aan, als je (naar) ouwe-hoeren gaat...

En je schiet er niets mee op... Je leert er niets van... En als je niet oppast kost het ook nog klauwen met geld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oude Hoeren kregen heel vroeger geen klanten ,toen ze zich verveelde en niets meer verdiende zochten ze elkaar op .En kletste erop los en roddelde over de jongere hoeren die wel succes hadden.En dat kletsen en roddelen werd "ouwehoeren"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het waar is of dat je een grote fantasie hebt ... maar lijkt me een logische verklaring. +1 dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK gok dat het uit de duim is gezogen maar dan wel +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel goed uitgelegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fantasie of waarheid, ik vind het een leuk verhaal +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 waar of niet waar, in ieder geval origineel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel ,dit leek mij de meest logische ,kreatief he?hihih