Succes = inzet + talent + mazzel + connecties + mentaliteit + overigen.

Deels heb je het in de hand (mentaliteit en inzet). Deels niet, maar indirect wel (talent: doe dat waar je talent voor hebt, connecties: die kun je leggen), mazzel is wat moeilijker te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Grotendeels wel, maar je hebt vaak nog de gun-factor van een ander nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, succes heb je voor het grootste deel zelf in de hand. Door je stinkende best voor zaken te doen waarin je succesvol wilt zijn, zal dit ook veel vaker lukken. Succes komt niet aanwaaien.

Succes kun je niet afdwingen, er is altijd nog een bepaalde dosis geluk en soms gunning bij nodig.
12 jaar geleden
Voor een deel wel. Als je weinig of geen zelfvertrouwen hebt, heb je minder snel succes. Steun van je omgeving helpt ook een beetje maar is niet per sé noodzakelijk. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die succesvol werden zonder de steun en zelfs met tegenwerking van de omgeving.
12 jaar geleden
Zoals eigenlijk met alles heb je ook je succes slechts deels in eigen hand.

De omstandigheden nemen namelijk ook een bepaald niet onbelangrijke plaats in.

Een voorbeeld: Iemand heeft alles mee, een goede jeugd, een perfect verstand, een prima zakelijk inzicht en het talent om prima met mensen om te gaan.

Echter gedurende een crisis koopt het publiek duidelijk veel minder en dàt terwijl hij juist heel veel grote inkopen gedaan heeft.

Verder blijkt dat zijn huisbank failliet gaat en dat hij dan zelfs nog langdurig ziek wordt.

Alles had hij mee..echter de omstandigheden had hij tegen en dus kun je tot de slotsom komen dat de omstandigheden voor je successen minstens zo belangrijk zijn als je talenten.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook nog factoren als geluk, gunnen en talent als er 1 of een combinatie van deze 3 niet mee zit zal je over een meer dan uitzonderlijk doorzettingsvermogen moeten beschikken.
12 jaar geleden
Gedeeltelijk wel, maar als je niet beschikt over een netwerk, is het vaak een kwestie van: Het leven en dus ook het succes overkomt je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kun je op twee manieren bekijken. Ik zelf denk van wel. Door zelf positief naar het leven te kijken en je voor 100% in te zetten. Je kunt naar mijn mening ook zelf bepalen wat succes is. Succes hoeft toch niet meteen bakken vol geld te betekenen?
Natuurlijk kun je dit ook weer van een andere kant bekijken. Succes hangt ook een beetje van geluk af. Als je nou eenmaal zo lelijk als de nacht, arm, niet zo snugger en met een beperking, (waar je natuurlijk niets aan kunt doen) dan kan je kans op succes wel minder klein zijn. Maar ook dan kun je je lat ietsiepietsie minder hoog leggen en toch genieten van het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet er zelf als 1e persoon veel doen om je doel of succes te willen bereiken .dat heb jezelf in de hand .

Daarnaast heb je die ander zn hand /goodwill ook nodig .
dit blijft echter een risico factor .

die andere hand kan jouw succes maken of af breken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes is een moeilijk begrip, het is niet tastbaar en kan niet in de hand worden genomen. Wel is het bewezen dat mensen hun eigen geluk kunnen bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
net als Geluk kun je volgens mij je succes zelf bepalen omdat ook succes niet afhangt van dingen die je bezit maar die je doet