- Experimenteringsdrang
- Nieuwsgierig
- Groepsdruk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het een uitdaging is. Bovendien is het geheim voor je ouders en dat maakt het nog spannend ook. Ook hoe je reageert is van tevoren niet te voorspellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat je je in je pubertijd aan het ontwikkelen bent, je probeerd nieuwe dingen uit, maar leert ook veel nieuwe stress kennen. bij sommige jongeren zijn drugs dan een uitvlucht. en je hebt natuurlijk ook nog groepsgedrag (als je niet meedoet hoor je er niet bij) env.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drugs, sigaretten, bier etc...allemaal hetzelfde voor mij.
Je kan er verslaafd aan raken.
Ik denk hoofdoorzaak één is jongeren kijken naar grote mensen (films, popsterren, de stoere buurt jongens) en denken dat is cool.
Zo wordt er ook over gesproken onder jongeren.
Als je niet sterk in je schoenen staat en van jezelf niet kan bedenken dat het allemaal troep is (of thuis niet begeleid wordt), dan is de verleiding groot en zal je eerder die zooi gaan proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er zelfs tv-programma's over zijn, zoals spuiten en slikken. Hierdoor is het taboe op drugs nog minder geworden. Het lijkt 'normaal'. Gewoon belachelijk dat er op een publieke omroep een programma mag zijn waar soorten drugs (en sex) getest worden door vrijwilligers. Hierdoor lijkt het voor jongeren steeds normaler. De overheid bestrijd het, is fel tegen drugs, maar eigenlijk staan ze toe dat 'het gebruik' via de media wordt aangespoord. Lekker hypocriet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist doordat het taboe wordt verkleind, is het minder geheimzinnig en minder spannend drugs te proberen. Voor anderen zal inderdaad de grens eerder verlaagd worden en het juist een keer te gebruiken. Beter een informatief programma dan al die overige nietszeggende programma's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informatief, dus het wordt meer als een gewoonte beschouwd. Drugs horen er gewoon bij, want ze laten het gebruik zien op tv, denken jongeren dan. Mensen die twijfelen, worden zo net over die drempel getrokken. Ik weet nog vant toen ik 16 was, toen vonden ik en meer mensen om mij heen het alleen maar sneu. Wie wil er nou bij dat groepje losers horen dachten wij van die gasten. Maar nu? In nagenoeg iedere kennissenkring zijn er wel die af en toe gebruiken. "want bijna iedereen heeft het weleens gedaan"
Alles is verleidelijk voor jongeren als het je verboden wordt. Drank, sigaretten, de disco, drugs, omgang met bepaalde mensen.

Als het niet mag van je ouders wordt de verleiding des te groter, dat en natuurlijk de vaak lichtelijk overdreven verhalen van andere leeftijdsgenoten die het wel geprobeerd hebben, en die helemaal te gek zijn gegaan. Wat vaak niet zo is want meestal zijn ze ziek geworden na de eerste keer, maar het verhaaltje moet kloppen want dat is stoerder.

Dan hebben we nog de maatschappij, we hebben hier in NL al jaren coffeeshops en smartshops waar gewoon drugs verkocht worden wiet,hasj, paddo's. Nog maar te zwijgen over drank. Dus waarom zou je het ook niet eens proberen, als al die anderen het ook doen.

Het is nu eenmaal verlijdelijk, als je jong bent wil je wel eens wat proberen. En dat zegt niet zo veel over verslaafd raken of wat dan ook, de meesten proberen eens wat en dat bevalt of niet, en meestal gebeurt het nog een paar keer en daarna is het afgelopen met het experiment. Er zijn er altijd wel een paar die er in blijven hangen, maar dat gebeurt niet alleen als je jong bent, dan kan net zo goed op je 40e gebeuren.