Wie heeft er ervaringen met stage lopen bij dementerende ouderen?

Of gewoon werkt met dementerende ouderen. Ik ga namelijk stage lopen bij dementerende ouderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ik werk zelf bij dementerende ouderen op een groepsopvang.
Waar je op kunt letten:
-Zoveel mogelijk meegaan in de belevingswereld van de oudere en niet er tegen in gaan. Dit om een gevoel van veiligheid te waarborgen.
-Geen moeilijke vragen stellen, waar de oudere het antwoord niet meer op weet. Bijvoorbeeld, wie was er net op bezoek, als de dementerende dit allang weer vergeten is.
-Zorgen voor rust op de groep met niet al te veel prikkels.
-Duidelijk praten met niet al te lange, moeilijke zinnen.
-Activiteiten aanbieden die aansluiten bij de belevingswereld van de dementerende, b.v. liedjes luisteren van vroeger, liedjes zingen van vroeger, boeken of fotoboeken kijken van vroeger, oude films kijken, wandelen. Een gesprek voeren over een onderwerp dat hen belangstelling heeft, zoals b.v. de thuissituatie vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is wel heel leuk om te doen maar je moet er ontzettend veel geduld voor hebben en rustig blijven. Je moet dan namelijk vaak dezelfde dingen herhalen omdat de oudere mensen door hun dementie een korte termijngeheugen hebben en dus zo weer dingen zijn vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Veel geduld en af en toe moet je vervelende dingen incasseren. Dementerende ouderen kunnen soms agressief reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad mjager!
Zelf vind ik het heel leuk. Het is afwisselend en je komt van alles tegen. Wat je vooral nodig heb is geduld, met name als je iemand eten gaat geven of als je probeert te begrijpen wat iemand zegt.
En verder is het erg handig als je van aanpakken weet, want de werkdruk is hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt je af waar je op moet letten, dit vraagt om een inkoppertje: nergens op, want de dementerenden zijn het toch zo weer vergeten!!! :o) en dat geeft ook gelijk een knelpunt voor mij weer, omdat het belangrijk is dat de mensen hun eigenwaarde behouden en respect verdienen. Ze zijn zo ontzettend kwetsbaar, daar moet je heel voorzichtig mee zijn.
Geduld is ook belangrijk, je zult de hele dag dezelfde verhalen te horen krijgen. Probeer serieus te blijven, ze beseffen natuurlijk niet dat ze het al voor de 100ste keer vertellen. Met je collegas kun je alles weer relativeren, maar blijf respectvol! Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, ik gebruik 'm als illustratie om aan te geven hoe eenvoudig het is om er een grap van te maken en hoe kwetsbaar de doelgroep is. Don't get me wrong!
Wat leuk! Ik zelf heb het ook een keer gedaan dus hier wat advies van mijn ervaring:
- praat duidelijk en hard. Vaak luisteren of horen ze niet goed.
- wees geduldig. Ze begrijpen op die leeftijd niet meer zoveel dingen en ze zijn niet erg snel.
- wees altijd vriendelijk!
- weet wat je doet! Dat vinden ouderen fijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aansluitend op alle antwoorden. Goed dat je dit gaat doen, maar het is niet makkelijk. b.v een vrouw verlaat voortijdig de activiteiten en loopt alleen weg, ik loop achter haar aan, geef haar een arm en zeg ( na haar opmerking, ik kan het heus wel alleen hoor) ja, (zei ik) maar IK vind het gezellig om met u mee te lopen, een stralende blik. Laat ze vooral in hun waarde, zó belangrijk, vooral bij beginnende dementie. Ik wens je heel veel sterkte, maar vooral, je kunt er heel veel door terug krijgen. Let wel op, oudere mannen "kunnen" stout zijn, stiekem in de billen knijpen, maar neem dat niet al te zwaar :) Ik heb er veel van geleerd, en vond het dankbaar en mooi werk.
Mooie stage toegewenst, greetz