Wat een geweldige vraag.

De reden is denk ik historisch gegroeid en eigenlijk gewoon niet terecht. Wat wij zoet water noemen smaakt helemaal nergens naar en zeker niet zoet.

In het engels noemen ze het "freshwater" (letterlijk: vers water). Dat is in feite net zo'n onzin want als je het twee dagen in een glas laat staan wordt het toch wat muf maar noem je het dus ook nog "vers" (in het engels dan).

De term: zout water is geheel duidelijk natuurlijk en voor de tegenhanger ZONDER zout erin is in alle talen een woord opgekomen om het verschil duidelijk te maken.

Toegevoegd na 6 minuten:
ha ha
in het frans zeggen ze d'eau douce (fris volgens google)
in het spaans zeggen ze agua dulce (dulce = zoet)
en in het duits susswasser, dus ook zoet

Toegevoegd na 10 minuten:
als je engels goed genoeg is moet je voor de grap de engelse wiki link eens lezen, daar noemen ze toch ook de term sweet water, puur om het verschil met zout water duidelijk te maken
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In vergelijking met het zoute (zee)water wel.
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Nee, maar het is iets makkelijk om zoet te zeggen dan 'niet zout' water.
Misschien om de absolute tegenstelling aan te geven zoals
zwart-wit, licht- donker, zout-zoet.

Leef de laatste drie jaar op een zeilboot en trek de wereld over. De meeste tijd verblijven we op zout water. Vooral als je zeilt wordt echt alles zout . Op het moment dat je dan zoetwater water proeft zou je afwezigheid van zout, sweet, dulce of zoet kunnen noemen. Meer als heeeerlijk.