Oranje, wit en blauw kunnen gezien worden als symbolische kleuren met een achterliggende gedachte. In cultureel-historisch opzicht zijn dit de identiteit, de soevereiniteit en de traditie van de Nederlanden:

(Bellatores) Oranje
Straalt krachtigheid uit, de openbare macht en de verdedigende geest
(Oratores) Wit
Heeft een tamelijk neutrale en culturele functie, politiek, godsdienst en heiligdom, is de kleur van het oppergezag (oratores)
(Laboratores) Blauw
vertegenwoordigt het volk, het werk en de economische functie (laboratores).

Later werd het oranje door rood vervangen. Er zijn drie theorieën in omloop die de overgang naar het rood verklaren:

De oranje kleurstof die gebruikt werd zou een rode schijn hebben, waardoor men uiteindelijk definitief besliste om de kleur rood te nemen
De antioranje-gevoelens zouden de aanleiding geven tot het gebruik van rood. In de twisten tussen patriotten en prinsgezinden kwam deze strijd tussen rood en oranje duidelijk tot uiting. Zo besloten de Orangistische Staten van Utrecht dat oranje-blanje-bleu de Nederlandse kleuren zijn. Een week later bepaalden de Patriottistische Staten dat het rood-wit-blauw moet zijn
De oorspronkelijke kleuren zouden te licht zijn om van afstand herkend te worden. Het azuurblauw werd kobaltblauw en het (licht)oranje werd (feller)rood
Hoewel deze drie factoren waarschijnlijk een rol hebben gespeeld, wordt nog een andere factor genoemd.[bron?] De Fransen hebben met de stichting van de Bataafse Republiek namelijk het rood officieel ingevoerd, naar analogie van de kleuren van hun eigen vlag.

Tijdens de periode van de Bataafse Republiek verloor het oranje het: men koos duidelijk voor de "Franse" kleuren en tegen Oranje en dus ook tegen die kleur. Uiteraard was ook in het door de broer van Napoleon geleide Koninkrijk Holland geen plaats voor Oranje en koos de Bonapartistische koning Lodewijk Napoleon voor rood. In 1813, toen de Fransen verjaagd waren, kwam de prinsenvlag maar even boven water. Koning Willem I liet echter alles bij het oude en behield de Franse kleuren: rood-wit-blauw. Wel stak men in dat jaar voor de eerste keer de vlag uit met een oranje wimpel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Nederlandse vlag ziet er overal hetzelfde uit. Dat is afgesproken.
De vlag is verdeeld in drie brede banen, allemaal gelijk. De bovenste baan
is helder rood ofwel helder vermiljoen. De middelste baan is helder wit.
En de onderste baankobalt blauw.
De namen van de kleuren moeten precies genoemd worden. Dat is om te
zorgen dat de kleren van de vlag overal in Nederland precies hetzelfde zijn.
De Nederlandse kleuren van de vlag betekenen ‘’vrijheidskleuren’’. In veel
buitenlandse vlaggen zie je dat ze ook rood-wit-blauw zijn, zoals in de vlag
van Paraguay, Frankrijk en de Verenigde Staten.
Je kunt de Nederlandse vlag ook in het buitenland zien bij sportwedstrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vlag van Nederland is de vlag van het land Nederland. Zij staat daarnaast symbool voor de eenheid en de onafhankelijkheid van het gehele Koninkrijk der Nederlanden. Het rood-wit-blauw is zowel te land als ter zee in gebruik als civiele vlag, dienstvlag en oorlogsvlag.
De Nederlandse vlag is een horizontale driekleur in rood, wit en blauw. In de vlaginstructie van het Ministerie van Algemene Zaken worden de kleuren benoemd als helder vermiljoen, helder wit en kobaltblauw. In normblad 3055 zijn deze kleuren vastgesteld in Eclairage-coördinaten. Deze kleuren zijn niet direct in Pantone-codering om te zetten, zodat voor de laatste uiteenlopende waarden gebruikt worden.
Over de afmetingen van de vlag zijn geen voorschriften. In de niet bekrachtigde Vlaggenwet van 1937 werd de verhouding tussen hoogte en lengte vastgesteld als 2:3, en over het algemeen wordt die verhouding nog steeds nagevolgd. Kijk in de bron voor meer informatie over de Nederlandse vlag.

Toegevoegd na 5 minuten:
De Nederlandse vlag was een paar eeuwen geleden nog oranje-wit-blauw.
De Geuzen waren de eersten die de Nederlandse vlag mee naar Nederland namen. Waarom de Geuzen juist voor deze kleuren hebben gekozen weet niemand precies. De oranje kleur is waarschijnlijk gekozen, vanwege Willem van Oranje. Maar waarom ze ook voor wit en blauw kozen is niet bekend?

Rond 1800 is de vlag veranderd van oranje-wit-blauw naar rood-wit-blauw. Rood zou een duidelijkere kleur zijn. Andere mensen zeggen weer dat oranje een te dure kleur was. Hoe het precies komt is niet bekend. Wel is bekend dat belangrijke mensen hier lang ruzie over hebben gemaakt.

Uiteindelijk is er nu de oranje wimpel die toch de oranje kleur weer terug brengt in de Nederlandse vlag. Hoeven ze geen ruzie meer te maken over het missen van de oranje kleur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gevraagd naar de betekenis van de kleuren, niet hoe de vlag eruit ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Owh, even bewerken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand weet waarom ze de kleuren hebben gekozen, dat staat ook in de tekst.
De Nederlandse vlag heeft drie horizontale strepen: rood, wit en blauw (van boven naar beneden).
 In de opstand (1568-1648) tegen Koning Philips II van Spanje, voerden de opstandelingen met aan het hoofd de Prins van Oranje,
de "princevlag"met de kleuren orange-blanje-bleu naast de eenkleurige oranjevlag (de vlag van het Huis van Oranje-Nassau).

Ook de rood-wit- blauwe kleuren worden reeds eind 16e eeuw gesignaleerd.
Deze laatste kleuren zouden zijn ontleend aan de kleuren van de jachthoorn in het wapen van de Prins.

De bovenste baan was oorspronkelijk oranje, maar is nu rood. De oranje wimpel is een compromis om de verbondenheid - Oranje Boven - met het koninklijk huis te visualiseren.