Hoe ging men om met homoseksualiteit in Nederland rond de 2e wereldoorlog?

Ik las vandaag een stukje over Alan Turing, de bekende Britse wiskundige die de Duitse Enigmacode ontcijferde en de Turingmachine bedacht.

In 1952 werd hij gearresteerd vanwege zijn seksuele omgang met een man (dat was in die tijd strafbaar). Hij werd daarvoor veroordeeld en werd gedwongen een chemische castratie te ontgaan door een reeks injecties met vrouwelijke hormonen (waardoor hij borsten kreeg). Toen hij moest kiezen tussen doorgaan met de injecties of een lange gevangenschap, heeft hij zelfmoord gepleegd.

Nou vroeg ik me dus af hoe dat in die tijd in Nederland ging.

Toegevoegd na 10 uur:
Ik bedoel dus VOOR of NA de oorlog, niet tijdens de oorlog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt een werkelijk schandalig verhaal, sinds kort is pas excuses aangeboden door de Britse regering. http://tweakers.net/nieuws/62423/alan-turing-krijgt-postuum-excuses-van-britse-overheid.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tomaat: Ik heb het ook met opgetrokken wenkbrauwen gelezen. En ondertussen wezen ze wel met hun vinger naar de nazi's, vanwege dergelijke praktijken. Snap jij het nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anna: Wat stond er in dat stuk dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Widar: verdiep maar eens meer in de tijd van voor WOII. Je zult verbaasd zijn wat er in veel landen als 'normaal' werd beschouwd en dat Hitler welliswaar een extremist was, maar lang niet zo uitzonderlijk als iedereen denkt/dacht. Zo bestonden er in verschillende landen al voor de oorlog concentratiekampen (geen vernietigingskampen; dat was dan weer wel 'Deutsche Gründlichkeit', maar mensen opsluiten die anders waren en dachten, was heel 'normaal'). Dat dit niet graag tentoongesteld wordt, mag duidelijk zijn. In ieder geval waren de Duitsers niet de enige bad guys.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google maar eens op 'zweden castratie homoseksuelen' en sta versteld wat men ook na de oorlog nog ideeën had en uitvoerde...
http://www.google.nl/search?sclient=psy-ab&hl=de&client=firefox-a&hs=BL7&rls=org.mozilla:de%3Aofficial&source=hp&q=zweden+castratie+homoseksuelen&pbx=1&oq=zweden+castratie+homoseksuelen&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=139806l142224l0l142573l13l8l0l0l0l0l0l0ll0l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1186&bih=726&ech=1&psi=FEydTuLrNo6SswaSrKWTCQ.1318931478528.3&emsg=NCSR&noj=1&ei=FEydTuLrNo6SswaSrKWTCQ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dotic: Dat het niet zo zwart/wit was als men tegenwoordig graag voorstelt, was ik me al van bewust.

Het beste antwoord

In de jaren ‘30 werden in Nederland regelmatig homoseksuelen ‘therapeutisch’ gecastreerd. De meeste castraties werden uitgevoerd op verzoek van de homoseksueel zelf of onder druk van de familie.

In de eerste jaren na de oorlog veranderde er weinig. Homoseksualiteit onder de 21 jaar was verboden en in de jaren 50 was justitie actief overtreders aan het vervolgen.

Bijna niemand durfde voor zijn of haar homoseksualiteit uit te komen. De psychiatrie en medische wetenschap hielden zich bezig met de ‘genezing’ van homomannen. Tot in de jaren ‘60 zijn elektroshocktherapie en castratie onderdeel van deze medische behandeling geweest.

Toegevoegd na 10 minuten:
Pas vanaf 1970 ontstaat er meer openheid. Homoseksualiteit wordt door justitie niet langer als een misdrijf gezien. De psychiatrie schrapt het als een ziekte en ook binnen de kerken komt een discussie op gang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik uit jouw antwoord afleid, is dat het "vrijwillig" gebeurde. Geen verplichte castratie of iets dergelijks voor homo's dus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als castratie onderdeel was van de behandeling in de psychiatrie, dan denk ik dat het wel verplicht was.....
Men had in die tijd niet veel in te brengen tegen artsen, en dan zeker niet als homo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, je antwoord zegt "De meeste castraties werden uitgevoerd op verzoek van de homoseksueel zelf of onder druk van de familie", maar dat laat natuurlijk ook ruimte voor gedwongen castraties.

Andere antwoorden (2)

Wiki:

Met de invoering van de Zedelijkheidswet van 1911 werd voor homoseksuele contacten wel een minimumleeftijd ingevoerd van 21 jaar, tenzij beide partners jonger waren (artikel 248bis van het Wetboek van Strafrecht), terwijl de minimumleeftijd 16 jaar was en voor heteroseksuele contacten ook bleef. Duizenden personen zijn vervolgd, met een hoogtepunt in de jaren vijftig van de twintigste eeuw. Artikel 248bis is vervallen in 1971, waardoor de minimumleeftijd ook voor homoseksuele contacten weer 16 jaar is geworden.

Artikel 248bis:

De meerderjarige, die met een minderjarige van hetzelfde geslacht wiens minderjarigheid hij kent of redelijkerwijs moet vermoeden, ontucht pleegt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar.

De toenmalige grens voor meerderjarigheid was 21 jaar.
Doel van deze wetgeving was volgens de toenmalige Nederlandse minister van Justitie E.R.H. Regout het beschermen van jongens en meisjes van 16 t/m 20 jaar tegen homoseksuele verleiding, en daarmee de verspreiding van homoseksualiteit tegen te gaan.
Een consequentie was dat een jong vriendenpaar tijdelijk geen seks met elkaar mocht hebben tussen het moment dat de oudste 21 werd en het moment dat de jongste deze leeftijd bereikte (althans, als deze seks als ontucht werd gezien).

Dus in die tijd was vier jaar gevangenisstraf het maximum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het idee dat er toch wel meer gebeurde, maar ik kan 't nergens vinden.
Rond WOII was de volgende wetgeving van kracht: de meerderjarige, die met een minderjarige van hetzelfde geslacht ontucht pleegt, word gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar. Deze wet was ingevoerd in 1911.
Maar er was meer gaande. In nazi-Duitsland werden door de Gestapo speciale afdelingen opgericht voor het opsporen van homo's, ook werd op bevel van Himmler een voor het ministerie werkend instituut op "ter bestrijding van homoseksualiteit en abortus" opgericht. Uiteindelijk werden circa 100.000 mannen opgepakt op verdenking van fornicatie en het "corrumperen van het publiek moraal". Zij die weigerden zich te conformeren aan sociale en seksuele normen werden naar concentratiekampen gestuurd, voorzien van de roze driehoek. Daarnaast waren nog honderden mannen gevangen gezet, gecastreerd of gedwongen opgenomen in psychiatrische ziekenhuizen.

Nederland vanaf 1940: De bezetters streefden in navolging van het Duitse model, een zo volledig mogelijke onderdrukking van dit 'onwaardige en voortplantingsvijandige gedrag' na.
Eind juli 1940 werd de Duitse homowetgeving in Nederland ingevoerd. Seksuele handelingen tussen alle mannen, dus niet alleen die tussen volwassenen en minderjarigen, werd strafbaar. Voor alle gevallen gold maximaal tien jaar opsluiting. Ook de minderjarigen konden worden gestraft. De betreffende verordening (81/40) ‘vergat’ handelingen tussen vrouwen. Er werd een centrale registratie opgezet, aan de hand van 'roze lijsten'. Die moesten worden aangeleverd door lokale opsporingsdiensten. Bij de Amsterdamse zedenpolitie was wel al sinds 1920 de brigadier Jasper van Opijnen aangesteld om de activiteiten van homoseksuelen te controleren. De Duitse aanpak kon daar direct op aansluiten. Bij zijn afscheid, in 1946, werd Van Opijnen door zijn collega's in een lied 'homoführer' genoemd.
Van echte systematische vervolging, zoals in Duitsland, was geen sprake, zo makkelijk waren ze ook niet altijd op te sporen.
Tussen 1940 en 1945 werden negentig niet-joodse mannen wegens homoseksuele handelingen veroordeeld, soms vanwege seksueel contact met Duitse soldaten of ambtenaren. Zij kwamen in reguliere Nederlandse gevangenissen terecht. De historicus Koenders heeft drie gevallen van naar Duitsland gedeporteerde homoseksuelen kunnen vaststellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben op de hoogte van de aanpak in de oorlog, maar dat kwam hoofdzakelijk door de Duitsers. Met mijn vraag bedoelde ik eigenlijk voor/na de oorlog. Had ik iets duidelijker moeten maken.