hoe komt het dat als het in NL 10cm sneeuwt het hele land lam ligt terwijl in andere landen het openbare leven gewoon doorgaat bij 1.5 m sneeuw?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen het hier heel erg had gesneeuwd moest ik gewoon naar school hoor.

Antwoorden (6)

Andere landen zijn erop voorbereid en nemen er goede maatregelen tegen, Nederland niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- In de landen die 150cm sneeuw krijgen zijn winterbanden de regel, niet de uitzondering, waardoor auto's beter grip hebben

- Als je altijd in de winter sneeuw hebt, hebt je reguliere systemen om sneeuw snel en efficient te ruimen (Zo worden in Duitsalnd de boeren ingezet om het gebied rondom hun bedrijf schoon te houden, en is er in duitsland stratenruimplicht voor burgers)

- Door ervaring met slechte omstandigheden ga je zekerder & vlotter rijden waardoor er minder ongelukken gebeuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechte voorbereiding is 1 reden, de hoge bevolkingsdichtheid en daardoor de drukte op spoor en wegen een tweede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! Vooral de bevolkingsdichtheid dikke plus. NL is erg klein maar in verhouding zo'n beetje het dichtstbevolkte land ter wereld. Ook al is het lekker weer, alles loopt in de spits, openbaar vervoer ed helemaal vast. Kan je nagaan als er nog een beetje sneeuw bij komt.
++
Veel nederlanders passen zich niet aan. Veel gebruikt argument tegen aanschaf winterbanden is dat men geen banden wil kopen voor 2 dagen per jaar. Als deze nu de consequentie hieruit trokken door NIET de weg op te gaan op die 2 dagen is er nog niets aan de hand. Helaas accepteren te veel mensen die consequentie niet.

Komisch is overigens dat je de aanschafprijs voor sneeuwbanden direct bij 1 dag sneeuw terug verdiend hebt (als ieder ze heeft) door zowel het geringere aantal ongevallen als minder uren verlies. Per slot kost een sneeuwbanden set maar erg weinig extra, want door deze bandenwissel slijten de zomerbanden 's winters niet. Je hebt dus minder vaak nieuwe zomerbanden als kosten post.

O ja, technische verschillen: Remmen in sneeuw met zomerbanden (50 naar 0) 66 meter remweg. Met sneeuwbanden 36 meter. Deze bijna halvering remweg betekent ca 40% meer remvertraging en dus ook ca 40% steilere helling op kunnen...denk daarbij aan bruggen en viaducten en opritten, vaak een helling tot 4%. Met zomerbanden kom je er nauwelijks tot niet op en blokkeer je de weg...begin van de chaos derhalve.
Met winterbanden rij je er gewoon overheen.

Heb je overigens 20 of meer centimeter sneeuw dan loopt overal, ook in buitenland, de weg vast. De bodemvrijheid van de meeste auto's is dan onvoldoende om over de sneeuw te komen en lopen vrijwel alle (uitgezonderd wat SUV 's en terrein wagens) auto's vast. Dan rijdt het pas weer als de sneeuwploeg erlangs is gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In landen waar een flink pak sneeuw ligt, blijft die sneeuw ook een hele tijd liggen. Dan kun je met een keer flink strooien en schuiven en een beetje bijhouden als er sneeuw bij valt, er weer een hele tijd tegen.

In Nederland hebben we vaak van die kwakkelwinters: laagje sneeuw, dooi, laagje sneeuw, ijzel, dooi, laagje sneeuw, flink pak sneeuw, ijzel, dooi enzovoorts. Dat geeft veel meer overlast voor het verkeer dan in een keer een flink pak met een krakende vorst er bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige landen is het normaal dat er 150 cm sneeuw valt en in Nederland niet.