Elke speciale dag heeft weer een andere ontstaansgeschiedenis. We beperken ons tot de 3 genoemde dagen:

Moederdag: De oorsprong van de huidige moederdag ligt in Amerika. Daar werd in de Methodist Episcopal Church van Grafton, in West Virginia, op 12 mei 1907 voor het eerst moederdag gevierd. Het initiatief was genomen door Anna Jarvis (1864-1948), dochter van de plaatselijke methodistische predikant. Haar moeder Ann Reevers Jarvis was actief in het volksontwikkelingswerk en had daarbij geijverd ‘for better mothers, better homes, better men and women’. Om die gedachte kracht bij te zetten leek het haar goed een ‘memorial mother’s day for mothers living and dead’ te houden. Haar dochter voerde dit plan uiteindelijk uit. Als datum voor deze moederdag koos zij de tweede zondag in mei, de eerste zondag na het overlijden van haar eigen moeder op 9 mei 1905.

Vaderdag: Ene mevrouw Dodd uit Amerika haar vader willen eren omdat hij als weduwnaar zijn zes kinderen alleen opvoedde. Een ander verhaal vertelt dat deze mevrouw Dodd vond dat haar man zich meer met de kinderen moest bezighouden en dat ze daarom op het idee kwam om een speciale dag voor de vaders te maken. Vaderdag is net zoals Moederdag een Amerikaanse vinding. De eerste vaderdag vond plaats op de derde zondag in juni in 1909 of 1910. Bronnen: Schaik, Pim van - En dat vieren wij! Feesten en vieringen...2004. Uitg. PlanPlan, 2004

Dierendag: Op dierendag worden honden, katten en andere huisdieren extra verwend. Met het "vieren" van deze dag wil men mensen laten weten dat dieren rechten hebben en dat zij beschermd moeten worden. Op het internet vonden wij het volgende: "Juffrouw Winter uit Brno in Tsjechië schreef in mei 1927 een belangrijke brief Zij stelde voor om één dag per jaar speciaal aan de dieren te denken. Die brief stuurde zij naar Margaret Ford in Londen. Miss Ford was voorzitster van de wereldvereniging van de dierenbescherming. Zij vond het een prachtig idee en de beide dames kwamen overeen dat 4 oktober een goede datum voor zo'n dierendag zou zijn. Dat is namelijk op de katholieke kalender de dag van de heilige Franciscus van Assisi, die zich het lot van de dieren aantrok.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Allemaal werk van reclamejongens...

Toegevoegd na 1 minuut:
En het lukt ze elke keer weer...

Valentijnsdag is al gelukt onlangs...
Nu zitten ze halloween te promoten, zo meteen is elke zondag, nee elke dag een feestdag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad: De commercie.

Je bent trouwens Valentijn, Thanksgiving & Halloween nog vergeten in je opsomming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Degenen die er(goed) geld aan verdienen,want het zijn bijna altijd dagen die gepaard gaan met het geven van kado's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar verluidt is Vaderdag in 1909 geïntroduceerd door mevrouw Sonora Smart Dodd, uit de staat Washington, waarbij zij haar vader wilde eren, William Jackson Smart, een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog, die weduwnaar was geworden, nadat zijn vrouw in het kraambed bij de geboorte van het zesde kind gestorven was. Toen zijn dochter volwassen geworden was, wilde ze de kracht en het doorzettingsvermogen van haar vader onder de aandacht brengen. Zij was hiervoor geïnspireerd door Anna Jarvis, die een moederdag lanceerde.
Bronnen: