Waarom worden boeren vaak als dom bestempelt ?

Op tv en in de maatschappij worden boeren vaak als dom bestempeld.Maar tegenwoordig moet je als boer echt verstand van zaken hebben.Vroeger kregen de boerenkinderen het beste onderwijs,Dus hoezo "domme boeren "?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Boeren worden (vaak?) als dom bestempeld, maar dat is gewoon een onjuiste inschatting van de mensen die dat doen. We noemen iemand dom als die een beetje afstand heeft van onze eigen wereld, als de ontwikkeling van die persoon niet in de pas loopt met onze gedachtengang.

Maar dat die boer alle ontwikkelingen op agrarisch gebied volgt en wellicht ook zelf verder experimenteert op zijn eigen grondsoort etc, dat is voor een buitenstaander niet zichtbaar.

Een succesvolle boer is een goede ondernemer, niet zozeer met een kantoorpand maar wel met alle aspecten van een onderneming: financien, personeel, etc. Maar niet met nette merkschoenen, wel met klompen.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens..>+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo denk ik er ook over.

Andere antwoorden (8)

dat zijn dus alleen de boeren die je in de media ziet (kijk naar boer zoekt vrouw) tsja, daar wil je toch niet mee tussen de lakens liggen? die komen idd erg dom over maar dat de meeste boeren erg slim moeten zijn en zijn geloof ik best..de media- boeren (om ze maar ff zo te noemen en ook reclames over boeren (kijk naar de HAK boer)e.d )die zijn idd niet slim..maar die krijgen waarschijnlijk ook een erg leuk bedrag om mee te doen met zo"' n programma....dus zo dom zijn ze niet........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domheid laat zich lastig uitleggen,een vraag op zich.
Veel boeren werken zich te pletter en hebben weinig tijd en fut over om andere interesses te ontplooien,uiteraard uitzonderingen daar gelaten.Van hun vak weten ze het naadje van de kous en de boerenslimheid komt daarin wel tot uiting.
Wanneer de kennis van iemand erg éénzijdig is,wordt die persoon m.i. sneller als dom of simpel bestempeld.

Van professoren bestaat ook een vooroordeel,dat ze contactgestoord zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger en nu spreek ik van bijna een eeuw of langer geleden waren veel boeren te arm om hun kinderen meer dan lagere school te geven en moesten kinderen hard mee werken om het gezin in stand te houden.
Zo is dat cliché van domme boeren ontstaan en echt domme mensen blijven liever in een cliché geloven dan dat ze zich in de werkelijkheid verdiepen, dus domme mensen geloven dat boeren dom zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een uitdrukking die weer makkelijk in de mond ligt,als iemand iets verkeerd doet zegt men al snel domme boer.
maar de boeren hebben altijd alles overleeft,in slechte en in goede tijden,zelfs de oorlogen,en zijn altijd doorgegaan met hun beroep,want een vetpot is het tegenwoordig ook niet meer.
ik denk dat het woord domme boer in de 2e wereldoorlog niet bestond toen de hele randstad zat te verhongeren,ken verhalen van mensen dat men van amsterdam uit op de fiets zonder banden naar de achterhoek kwamen om proberen wat voedsel te bemachtigen,nee voor mij geen domme boer,die bestaat niet als je altijd alles overleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeren worden alleen bestempelt als dom door mensen die de boerenslimheid niet zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je dom houden,is iets anders dan dom zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het aan sociale standen in de maatchappij ligt..
althans wel vanaf de middeleeuwen tot ergens in 19de eeuw ?

dus het heeft niks mee te maken dat we boeren voor dom aanzien omdat we dat zouden willen , maar het was al in de geschiedenis zo en dat zich ook heft ontwikeld tot heden als een cultuur verschil.. tussen boeren en stedelingen

het is misschien in nederland niet te merken maar in andere landen zoals : ( iets armere landen ) spanje / turkije etc. etc, bijvoorbeeld dan zie je toch een soort verschil tussen deze twee standen ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat boeren er andere normen op nahielden. Minder gericht op uiterlijkheden. Als kind kwam ik vaak bij een boerenfamilie bij ons in de buurt.Ze aten met zijn allen uit een grote pan, de kinderen sliepen op de hooizolder en kwamen naar beneden via een touw.Ze wasten zich aan een pomp met koud water.Ze geurden naar de koe.De kinderen moesten werken van zonsopgang tot zonsondergang.Ik vond dat allemaal heel spannend maar mijn moeder vond het maar niks.Ik denk dat ze de boeren echt dom vond. De kinderen zijn nu rond de zestig en zitten goed in de slappe was, hoewel ze geen van allen gestudeerd hebben.Ze zijn zeker niet dommer dan de meeste van hun buren.Wat me opvalt is dat er maar één van de kinderen ook boer geworden is, en die geeft niet om conventies, hij leeft net als zijn vader destijds.