Hoeveel capaciteit heeft onze eigen Menselijke harde schijf eigenlijk?

Uit mijn (vroege) jeugd kan ik me dingen gedetailleerd herinneren,maar er zijn okk herinneringen die door b.v hypnose naar boven zijn te halen. Zal alles wat je ooit meegemaakt heb nog ergens opgeslagen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/gigabyte-hersenen-volwassene.6140 http://www.goeievraag.nl/vraag/hersencel-opgeslagen.14766 http://www.goeievraag.nl/vraag/zeggen-wel-geheugen-harde-schijf.18335 In totaal 14 antwoorden waar je vast wat aan hebt zodra je deze vraag hebt gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marinus,dacht ik een originele vraag te stellen...helaas. Bedankt voor de links!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nesidargretep, geeft niet, vind het ook wel een interessante vraag hoor:) Maar ik wist dat hij al een keer eerder was gesteld en tijdens het zoeken vond ik nog meer voorbeelden. Misschien heb je er wat aan:)

Het beste antwoord

Alles wat wij bewust hebben meegemaakt en misschien nog wel meer ligt opgeslagen, maar waar?
Meestal zijn de paadjes er naartoe dichtgegroeid of kunnen wij de richtingaanwijzers niet meer lezen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Alles wat je je van heel vroeger herinnert is uitermate onbetrouwbaar want iedere herinnering die je ophaalt schijnt herschreven te worden teruggezet. Een mens is geneigd om ontbrekende dingen in te kleuren; wat het scherpst voor de geest staat is waarschijnlijk het meest gemanipuleerd (wat nou photoshop, wij deden dit zelf allang).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij de mens is 't waarschijnlijk zo dat één 'bitje' onderdeel uitmaakt van de betekenis van meerdere zaken (meerdere herinneringen of wat dan ook). Bij PC's niet. Daarom is 't eigenlijk niet helemaal goed te vergelijken. Anders zou ik een schatting doen van 10000000000000000000000000000000 byte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let trouwens op: bij hypnose kunnen zeer eenvoudig zaken bij je 'naar boven worden gehaald' zonder dat die zaken ooit echt gebeurd zijn. Door de hoge gevoeligheid van de hersenen voor suggestie en de daarmee gepaard gaande misassociatie kunnen er uiterst levendige herinneringen ontstaan van zaken die nimmer gebeurd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je zit vééél te hoog met je schatting!
Uitzonderlijke mensen als de savant Kim Peek tonen aan dat menselijke hersenen in staat kunnen zijn om alles wat ze zien en mee te maken op te slaan in hun hersenen. Het gaat hier echter wel om mensen die een abnormale afwijking in de hersenen hebben die kennelijk niet samen kan gaan met wat wij 'normaal functioneren' noemen. Een uitzondering lijkt Daniel Tamett te zijn, die wel op een normale manier kan denken maar ook weer neit alles kan onthouden behalve dat wat hem boeit (getallen en talen).

Het lijkt er dus op dat de ene hersenfunctie de andere (het opslaan van herinneringen) tegenwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Von Neumann schrijft in zijn "The Computer and the Brain"
aan de hand van een totale aantal neurale synapsen tijdens
je leven, dat je dan op 10^20 uitkomt. Maar het werkelijke aantal ligt lager. Als je meeneemt dat elke synaps een paar 'bits' kan bevatten kom je uit tussen de 10^13 en 10^15.
Dat is dan zo grofweg 10 Petabit.
14 jaar geleden
Het nadert onbegrensd...

En ja alles wat je ooit hebt meegemaakt wordt opgeslagen, dat klopt... (sleutelwoord: Akasha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Akasha, en daar bedoel je mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide beentjes op de vloer XiniY, en niet gaan orakelen.
'Het nadert ongbegrensd' is een draak van een uitdrukking en Akasho zomaar laten vallen, valt als een hondendrol in de Kalverstraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje... de Akasha kronieken... (zie Internet, please)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah ja...het buiten lichamelijk bewustzijn +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sherpa... Dank je voor je scherpte en diepzinnigheid... Ik zeg dat niet als het niet werkelijk zo was...
Tussen de 10 en 42 Petabit.

Toegevoegd na 1 uur:
Dat voor het geheugen in de mens zelf. Het collectief geheugen is waarschijnlijk onbegrensd/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de mens zijn hersenen zijn maar voor 10% bewust en wat in de rest word opgeslagen kan inderdaad door middel van hypnose worden opgehaald (er zijn mensen die hele boeken kunnen opdragen als ze onder hypnose zijn) van computergeheugen weet ik maar weinig af