Wie regelt de zaken van een gedetineerde tijdens zijn gevangenschap?

Ik neem aan dat een gedetineerde post blijft ontvangen op zijn huisadres, zoals mbt zijn abonnementen, nutsbedrijven, telefoonmaatschappij en ga maar door. Soms zal op deze post moeten worden gereageerd maar dat kan een gedetineerde waarschijnlijk zelf allemaal niet doen. Wie of welke instantie zorgt voor dit soort zaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In Nederland worden in regel alle niet strafrechtelijke belangen van verdachten en veroordeelden behartigd door de reclassering. Dus ook dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, niet de reclassering. Familie wordt eerst gevraagd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. De reclassering doet wat dat betreft niet veel. Hebben ze geen tijd voor. Het komt neer op familie en vrienden. Dus is het handig als iemand de sleutel van zijn woning heeft en alles in de gaten kan houden. Sommige post moet inderdaad niet onbeantwoord blijven liggen. Dus als het contact goed is: zo snel mogelijk regelen dat er iemand is die die voor hem doet! En het liefst 1 persoon - niet met meerderen tegelijk, want dat gaat vaak fout. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Familie heeft idd de voorkeur maar dat wil niet zeggen dat het Nederlandse systeem er van uit gaat. De reclassering doet hier in Nederland veel meer dan alleen de re-integratie van gedetineerden in de maatschappij na het uitzitten van de straf. Alle niet strafrechtelijke belangen horen bij het taken pakket van de reclassering hier. Onder andere omdat lang niet iedereen die in de criminaliteit beland hoede banden heeft met enigszins betrouwbare familieleden. Het is ook niet de bedoeling dat je in allerlei andere problemen komt omdat je zelf maar in voor arrest zit. Al is het maar omdat je dan nog steeds onschuldig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor al jullie reacties. Ik heb er zelf gelukkig niets mee te maken, maar vroeg het met gewoon af hoe dat in zn werk zou gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank. Ook in de reacties stonden soms nog nuttige dingen.