Laten inslapen van dieren......eerlijk?

Is het eigenlijk eerlijk dat een mens bepaald dat een (gewond) dier moet worden ingeslapen, is dit is eigenlijk een vorm van macht? Wie zegt dat het dier dood wil? Hoe kan je nu weten dat je een dier uit zijn lijden verlost?

Is dit eigenlijk geen moord als je beseft dat wij ook "gewoon" zoogdieren zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

En wat dacht je van het karbonaadje op je bord dan?

Wij leven in een maatschappij waarin dierenliefde volkomen scheefgegroeid is.

Wij vormen actiecommites wanneer er op dominodag een mus uit de lucht wordt geschoten, maar naar de verschrikkelijke moordpartijen die dagelijks in de Nederlandse abbatoirs plaatsvinden kraait geen haan.
En wat dacht je van varkensvervoer, het sexen van kippen, het 'halal' slachten van dieren, vivisectie, nertsenfokkerijen, kistkalveren (kalfsvlees? niks mis mee!), maar ook een goudvis in een kommetje, overvolle ierenasiels, 3 katten op een flatje driehoogachter, circusolifanten, vogels in kooitjes, het onverdoofd castreren van biggen, etc, etc.

Nu is jouw vraag: 'is het eigenlijk eerlijk dat we dieren laten inslapen, is het niet een vorm van macht?'
Ik neem aan dat je in je vraag denkt aan het laten inslapen van een huisdier.

De manier waarop wij mensen omgaan met dieren is EEN GROOT VERTOON VAN MACHT. Domweg omdat de dieren niet in staat zijn om ons terug te pakken.
Dus ja, wij hebben de macht over de dieren.
En als wij vinden dat ze moeten inslapen nou, dan doen we dat. Gelukkig laten we meestal onze Fifi's en Poekie's uit liefde inslapen omdat we hun pijn willen besparen.
Maar evengoed zitten we dezelfde avond, wanneer de tranen gedroogd zijn, weer aan ons kalfslapje...

De mens heeft het dier volledig in zijn macht, en doet ermee wat hem goeddunkt. En ik ben bang dat dit nooit meer zal veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Van de andere kant is het eerlijk dat precies dat dier jarenlang te eten heeft gekregen en verzorging, dierenarts als het moest... Is dat ook eerlijk ten opzichte van andere dieren?

Eerlijk is er alleen in het denken... Zonder denken is er geen eerlijk of eerlijkheid... Het dier heeft alle tijd ervoor met en van de mens geleefd, dus is het heel eerlijk dat de mens dit ook voor hem beslist... En ik zal je zeggen dat geen enkele baas het doet als het niet echt nodig is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewonde mensen laten leven eerlijk? kennelijk, omdat de mens een wereld heeft geschapen waarin zij prima kan leven. Onze metgezellen kunnen dat volgens mij ook met al hun gebreken. Tegelijk zijn zij net zo veel mens als wij en leven zij in een wereld die indentiek is aan de onze. Dus ja ik vind het erg makkelijk een dier met een chronisch gebrek in de vorm van een of andere blessure meteen te doden. Maar of dat nou zoveel gebeurt vraag ik me ook weer af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer er een goede rede aan ten grondstag ligt is het uit oogpunt van 'menselijkheid' eerlijk naar het beestje toe hem uit zijn/haar lijden te verlossen.

Onnodig dierenleed is nergens voor nodig. Dat we er moeite mee hebben is begrijpelijk. Het is ook niet niks om voor een dier te bepalen waneer genoeg genoeg is.
En we voelen heus wel dat we het diertje een dienst bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onnodig dierenleed is nergens voor nodig...
Wat heb jij vanavond gegeten? En zijn jouw schoenen en tassen van stof?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de tekst wel in het juiste perpectief lezen.
Laten inslapen om verder lijden te voorkomen.
Wij zijn ook zoogdieren, en er zijn mensen met een voor hun ondraaglijk lijden op deze wereld die daar ook graag uit verlost willen worden. Maar dan stuiten we op het probleem euthanasie.
Bij je dier doe je het om het te verlossen van zijn lijden. Dat is misschien niet eerlijk, maar als je je dier goed genoeg kent, dan weet je of hij zoveel pijn heeft dat het(bijna) ondraaglijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen laten hun huisdier uit liefde voor het dier inslapen, om het uit het lijden te verlossen. Ik vind dat heel erg eerlijk en zou willen dat het bij mensen ook zo wordt ervaren. Helaas stuit dat op religieuze bezwaren die in onze wetgeving verankerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet eerlijk om een dier dat duidelijk lijdt een onontkoombare nog pijnlijker langzame dood te laten sterven, alleen omdat het voor jezelf zo naar is een dier in te laten slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben blij dat ik de macht heb een van m'n dieren op zachte wijze in te laten slapen als het uitzichtloos lijdt.
14 jaar geleden
Laat ik het zo stellen dat ik het vreemd vind dat wij wel mogen beslissen over het leven van dieren, maar dat het geen humanitair recht is om te beslissen over ons eigen leven.

Vanuit dat opzicht vind ik raar.

Anderzijds, waarom zou je een gewond dier willen laten leven, wie heeft daar baat bij?

En bijvoorbeeld in het geval van vogelziekte, varkensgroep en dergelijke denk ik dat de besluitvorming gegrond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad heel moeilijk om te weten of het dier liever doorleeft met pijn of liever dood wil. Hoe kunnen wij dat weten van een ander wezen die niet onze taal spreekt?

Ik weet het niet...
Als de beslissing gemaakt wordt op basis van hoeveel geld of moeite het het 'baasje' kost, vind ik het inderdaad een slechte zaak.
En dat je dan al jaren goed voor het dier gezorgd hebt, heeft er niks mee te maken. Je kinderen laat je ook niet inslapen als ze een ernstige ziekte hebben die teveel geld kost, omdat je tenslotte al 10 jaar goed voor ze gezorgd hebt....

Als ik zelf voor de keuze zou komen te staan?
Ik denk dat ik veel tijd met het dier zou doorbrengen in stilte, misschien meditatie, en het dier gewoon zou vragen wat het wil. Wie weet krijg ik na die vraag opeens het gevoel van ja, of het gevoel van nee. Is dat betrouwbaar? Absoluut niet. Weet ik dan zeker dat ik de wens van het dier heb aangevoeld en dat gevoel of die gedachte niet uit mezelf komt? Nee, zeker niet.
Maar er is dan denk ik meer kans dat ik doe wat het dier verlangt dan als ik zelf maar wat bedenk.... en ik weet niets beters....

Natuurlijk zou ik wel luisteren naar hoe een dierenarts de situatie inschat, als die verwacht dat het dier beter kan worden en zonder pijn verder zou kunnen, of inschat dat het alleen maar bergafwaarts zal gaan, baseer ik mijn beslissing voor een groot deel ook daarop natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik draai het om: is het eerlijk om je zieke of gewonde dier, dat geen uitzicht meer heeft op herstel, ondragelijk te laten lijden?

Ik heb dit jaar mijn hondje moeten laten inslapen, hij was doodziek en niet meer te helpen, een hoopje ellende, zonder het spuitje was hij binnen 1 week overleden met vreselijk veel pijn en narigheid. Is dat dan eerlijk? Nee, dat vind ik niet! Hem een zacht einde gunnen was dat wel! Dat is geen moord. Ik ben blij dat ik dat nog voor hem heb kunnen doen, al mis ik hem nog gruwelijk en had ik gewild dat ie nog veel langer bij me was gebleven.

Overigens worden zieke en zwakke dieren in de natuur ook gedood door soortgenoten en/of andere dieren. Wij doen dus eigenlijk hetzelfde maar dan op een zachtere manier. Een dier zelf vecht door tot het niet meer kan. En denkt er niet over na of hij of zij dood wil, een dier vecht instinctief door tot het laatste. Als een dier dat niet meer doet weet je dat het over en uit is. En dan is er nog maar één ding dat je kunt doen als je je hart op de juiste plek hebt zitten!